Venom Inc. - Avé

Venom Inc. - Avé

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder heavy / power metal

Ramon : Er is bijna niet aan te ontkomen om het verhaal nogmaals uit te leggen over de vete tussen de drie Venom leden die de legendarische en zeer invloedrijke albums 'Welcome To Hell' en 'Black Metal' opnamen. Bottom line is, het komt niet meer goed, waardoor er nu in plaats van nul Venoms twee versies zijn. Eentje met zanger Cronos, en deze incarnatie met drie leden die al eerder de naam van Venom hoog hielden. En dat doen ze met Venom Inc. misschien nog wel meer dan ooit tevoren. Waar Venom vroeger een handvol shows per jaar doet, en nog steeds, toert Venom Inc naar de kleinste plaatsen, om zoveel mogelijk fans de gelegenheid te bieden de nummers live te horen, én, dat is echt nieuw, de bandleden te ontmoeten. En daar is iedereen beter van geworden, mag je wel stellen. De band ligt tegenwoordig op een ander niveau, mede dankzij die enorme live ervaring. En dat betaalt zich enorm uit.

Ik kan er kort over zijn, wat me uiteindelijk toch niet lukt, maar dit is zoals je metal wilt. Ik ga nog een stapje verder. Dit is precies zoals je traditionele heavy metal wilt hebben, alleen dan nog een stukje beter. Zodra je dat gitaargeluid van Mantas hoort, dan weet je direct, er is geen gelijke. Tony Dolan is alles wat je je maar kan wensen in een frontman. En Abaddon was nog nooit zo meedogenloos te horen als op dit album. Maar de drie samen vormen een band die het net dat beetje extra geeft. Een album met een breed scala aan kleuren, en toch allemaal zwart.

De single 'Dein Fleish' lag al een tijdje op de planken voor M:Pire Of Evil (de andere band van Mantas en Demolition Man) en dat was een onverwachte keuze als eerste single. De rest van de schijf toont agressie, duisternis, maar alles wel met een bepaalde luchtigheid die lekker consumeert. Maar een nummer als 'Forged In Hell' bijvoorbeeld, waarvan de openingsriff vrij dicht tegen die van 'Welcome To Hell' aanligt, is veel explosiever. En je begrijpt direct wat ik bedoelde over Abaddon. En dat geldt voor meer nummers.

De sluiter 'Black N Roll' is zowel muzikaal als tekstueel een ode aan de goden die niet alleen belangrijk zijn geweest voor de band, maar voor de vorming van metal op zich. Het anti-oorlogssentiment in 'War' moest ik even plaatsen, maar ik snap hem nu wel en de hele puzzel past gewoon. De nummers hebben allemaal een eigen identiteit, maar ze dragen allemaal bij aan de centrale identiteit van de schijf. Dit is met afstand het meest consistente en samenhangende album dat in elk geval deze line-up ooit heeft voortgebracht. Met een stevig eerbetoon aan het verleden, is dit toch vooral duidelijk een stap in de toekomst, die wat mij betreft nog heel lang mag duren.

Wordt dit het album van het jaar? Ik acht het niet waarschijnlijk, maar het behoort zeker wel tot mijn favorieten, en tot die van een select gezelschap fijnproevers met een open blik. Feit blijft wel dat je hele beeld van Venom Inc met deze plaat behoorlijk bijgesteld dient te worden. Mantas had magie altijd al aan zijn kont hangen. Dus hij is misschien wel de minst onverwachte factor op de schijf. Ik zou zeggen, gelukkig maar. Abaddon is enorm gegroeid door het vele live spelen en de druk die die verplichting met zich meebrengt. Tony "The Demotion Man" Dolan werkt kei- en keihard voor de band en zonder hem waren ze nooit tot de voordeuren gekomen waar ze zo comfortabel binnen zijn gelopen. En dat vind ik nog het mooiste, dat hij nu met Venom Inc eindelijk de erkenning krijgt die hij door de herrie in de band in eerdere periodes toch niet helemaal kreeg, terwijl hij altijd alles gaf met als enige bedoeling Venom's en zijn vriend Mantas' muziek te laten leven. En nu, een dik platencontract, een tour-geschiedenis die per maand al over die van de voltallige geschiedenis van Mantas en Abaddon heen hing, een endorsement deal met Bo~EL Guitars en een fantastisch album verder, kunnen we niet anders dan concluderen dat hij er hard voor gewerkt heeft, maar dat het uiteindelijk toch uitbetaald wordt. Door de fans zelf. De Legions hebben zich trouw gezworen aan deze alliantie.