The Midnight Ghost Train - Cypress Ave.

The Midnight Ghost Train - Cypress Ave.

Label : Napalm Records | Archiveer onder bluesrock

Cedric : Het Amerikaanse The Midnight Ghost Train is eindelijk klaar met de opvolger van de geweldige plaat ‘Cold Was The Ground’ uit 2015. De band is altijd zeer productief geweest en bracht met de regelmaat van de klok nieuw werk uit. Dat duurde nu misschien iets langer dan we van hen gewoon zijn, maar zanger/gitarist Steve Moss werd intussentijd geopereerd aan zijn pols en moest de gitaar een tijd aan de kant laten staan om te revalideren. Maar hier is dan ‘Cypress Ave.’, album nummer vier van The Midnight Ghost Train.

Wat onmiddellijk opvalt aan het nieuwe werk van de band is dat de muziek nog organischer is gaan klinken. De band focust zich op ‘Cypress Ave.’ in veel mindere mate enkel op de gekende stevige, groovende riffs of op het brengen van een herkenbare, algemene stoner/sludge sound. Op dit nieuwe album laat de band een hoop nieuwe invloeden horen en dat zorgt over het algemeen voor een meer volwassen en doordachte sound. Doordacht wil echter niet zeggen dat het geforceerd klinkt, integendeel, ik heb The Midnight Ghost Train nog nooit zo duidelijk horen genieten van hun eigen muziek.

Het is door de fans van de band geweten dat de Amerikanen niet graag zomaar in het stoner hokje geduwd worden, ook al leent de stijl muziek dat ze spelen zich hier wel voor, maar daar hebben ze het ons op ‘Cypress Ave.’ wel moeilijker gemaakt. Akoestische gitaren en zelfs blazers werden onder andere toegevoegd aan de reeds gekende groovy riffs en ronkende baspartijen. De songs klinken soms een stuk trager, experimenteler en emotioneler dan voordien. Hier en daar keert de band nog wel terug naar de sound dat we kennen van vorige platen, maar fans zullen toch even moeten wennen aan de nieuwe sfeer van de muziek. Regelmatig doet de band me nu denken aan een mix tussen Mark Lanegan, Tom Waits, Everlast, Kyuss en Brant Bjork. Van stoner en blues gaat men vlot over naar americana, tot zelfs wat country en singer/songwriter. In het nummer ‘The Boogie Down’ worden zelfs hip hop elementen aangewend, dit in samenwerking met Sonny Cheeba (Camp Lo).

Zoals gezegd zal het, voor de mensen die de muziek van de band reeds kennen, even wennen worden aan de ‘nieuwe’ sound van The Midnight Ghost Train. In ruil krijg je echter een geniaal album terug, vol sterke songs en krachtige vocalen. Live weet de band steeds te overtuigen en ik ben er van overtuigd dat deze nieuwe songs zich ook wel zullen weten staande te houden in de setlist. ‘Cypress Ave.’ laat een band in volle groei horen, maar zonder hun roots te verloochenen.