Sunrise Auranaut - The Ocean Of Unspoken Words

Label : Eigen beheer | Archiveer onder prog / sympho metal

Wim : Sunrise Auranaut is geen band maar een project van één man. Dit noemen we ook wel eens een soloproject. Nou, dit is er eentje. Onze vriend Vitaly Kiselev doet namelijk alles zelf. Maar dan ook alles. De Russische duizendpoot schreef alle muziek, speelt alle instrumenten, nam het hele zootje zelf op en brengt het nu ook in eigen beheer uit. Verrek, wacht even! Ik zie dat ene Alexander Malakhov alle synthesizers heeft ingespeeld! Ongelooflijk, nietwaar? Hehehe.

Deze nieuwe schijf, ‘The Ocean Of Unspoken Words’ is het vierde solo album van de veelzijdige Rus. En de titel van het album dekt de lading: we horen een oceaan aan klanken maar we horen geen zang. Volgers van mijn reviews weten dat ik verzot ben op instrumentale muziek, mits deze mijn verbeelding prikkelt. En daar zit gelijk het manco van Sunrise Auranaut: ik word op geen enkele manier geprikkeld door de muziek, zelfs niet op lichamelijke plekken waar je dat wellicht ook niet verwacht. Of juist wel. Hoe dan ook, het raakt me niet. Dat komt vooral doordat bij Kiselev de toetsen erg dominant zijn. Zo dominant dat je nauwelijks gitaarpartijen hoort. Het is vooral symfonische muziek, geïnspireerd door de symfo groepen uit de jaren zeventig (ELP, Yes) én door klassieke componisten als Grieg en Tchaikovsky. Niks mis mee, maar voor mij allemaal een beetje te langdradig, te weinig spannend, te weinig riff-georiënteerd. Het lijkt verdomme wel alsof ik in een kerk zit! Het is allemaal keurig opgenomen en gestoken in een mooie verpakking, maar dat kan niet verhullen dat de muziek niet erg veel lezers van Lords Of Metal zal aanspreken.