Sinister - Gods Of The Abyss

Sinister - Gods Of The Abyss

Label : Vic Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Release type: Mini-CD

Sicktus : Ik was eerlijk gezegd enigszins verbaasd om de ze maand een Sinister promo te ontvangen. Hadden de heren niet vrij recent nog met Syncretism hun dertiende langspeler uitgebracht? Ja dus. Dit blijkt dan ook geen nieuw werk van Sinister, het gaat hier om opnames die tussen 2004-2005 zijn opgenomen, nadat de band in 2003 tijdelijk op z’n gat lag. De demo die dit opleverde, leidde uiteindelijk in 2006 tot de formele doorstart van de band en de release van de full-length ’Afterburner’ (die onlangs overigens een re-release kreeg).

Afijn. De vier tracks op deze EP zijn de vier tracks van die 2005 demo: ‘The Grey Massacre’, ‘Afterburner’, ‘Altruistic Suicide’ en ‘Man Down’. Ze kwamen uiteindelijk een jaar later alle vier op ‘Afterburner’ terecht – ‘Man Down’ kwam als ‘Men Down’ op de plaat terecht. De album tracks waren echter uitwerkingen van deze demo tracks en werden voor de release van ‘Afterburner’ ook opnieuw opgenomen. Op ‘Gods Of the Abyss’ krijgen we de oorspronkelijke demo versies te horen. De vier demo tracks zijn wat botter, primitiever, lomper, een tikje trager en meer recht voor z’n raap. Ook de sound is wat primitiever. Het drumwerk is her en der nog wat slordig, eigenlijk is sowieso de uitvoering hier en daar wat sloppy. Persoonlijk vind ik dat in dit geval niet eens zo verkeerd, het geeft de plaat meer een live gevoel in plaats van een tot in de puntjes verzorgde studioversie en het is tof om deze “oer” versie te vergelijken met de plaatversie. Zolang je als potentieel koper weet dat je geen nieuw materiaal koopt en vooraf accepteert dat het qua sound en uitvoering meer als een demo / testopname klinkt, val je hier absoluut geen buil aan als Sinister liefhebber. Leuke release.