Vintersorg - The Focusing Blur

Vintersorg - The Focusing Blur

Label : Napalm Records | Archiveer onder black/pagan metal

Ferdi : Sommige bands evalueren sneller dan hun publiek, wat zich negen van de tien keer vertaalt in een teruglopende plaatverkoop. Een succesvolle uitvoerende artiest - of dat nou Manowar is of Andr Hazes - is in veel opzichten de slaaf van het eigen imago: immers, de massa is stug en vaak dom en kan maar moeilijk om gaan met veranderingen. Hetzelfde trucje keer op keer uithalen is het devies.

Dat geldt niet voor Vintersorg, aangezien de muziek van 'The Focusing Blur' niks meer te maken heeft met de inheemse vikingmetal van het debuut 'Till Fjlls'. Vintersorg maakt anno 2004 een vorm van progressieve post-black die zich niet door n of twee luisterbeurten laat verklaren. Ondanks dat de productie kraakhelder is, kost het tijd om de wirwar van structuren te ontrafelen.

Het gebruik van melodien en contramelodien en een veelvoud aan ingewikkelde riffs, maken de plaat even geniaal als wereldvreemd. Het gebruik van gesproken teksten in nummers ('The Thesises Seasons', 'Star Puzzled') doen aan de vorige Mayhem denken, maar over het algemeen heeft de band meer weg van een combinatie van oude Vintersorg met Acturus. Sommige ingredinten zijn hetzelfde als een paar jaar geleden - de mix van zuivere en extreme zang en het gebruik van akoestische gitaren - maar de uitvoering is totaal niet te vergelijken.

Vintersorg maakt het zichzelf moeilijk. 'The Focusing Blur' is geen tweede 'Till Fjlls' en dat is jammer. Op zichzelf genomen, is het een interessante uitstap in de muzikale waanzin van de sympathieke Zweed. De muziek zal menigeen zwaar op de maag liggen, maar wie belang hecht aan originaliteit en de tijd neemt om de muziek te leren kennen, zal ontdekken dat deze cd een groeibriljantje is waar je maanden na de aanschaf nog plezier van kan hebben.