River Black - River Black

River Black - River Black

Label : Season Of Mist | Archiveer onder different metal

Job : Zijn er mensen die Burnt By The Sun nog kennen? De thrashy hardcore-achtige crossover band uit New Jersey die in 2009 uit elkaar gingen na tien jaar stevige muziek te hebben geproduceerd? Onderzoek wijst uit dat 3/4 leden van die band een nieuwe zijn gestart en nu onder de naam River Black hun debuutalbum uit gaan brengen in juli. Burnt By The Sun viel terug in de tijd uiteindelijk uit elkaar voor onbekende redenen, en daarom was mijn interesse in River Black snel gewekt.

Muzikaal wijkt de band op ‘River Black’ niet erg uit van wat er met BBTS gedaan werd. Dat is goed nieuws en slecht nieuws. Goed nieuws omdat het nauw aan zal sluiten bij wat fans zich zullen herinneren van de oude band, alwaar wel een tikkie lomper en misschien wat minder doordacht. Slecht nieuws is het omdat ik niet zeker weet of deze muziek nog relevant is, juist omdat het erg 2005 en heel erg Amerikaans klinkt. Het is vrij simplistisch, heeft roots in de thrash, alternative rock en hardcore, maar geen van die drie genres wordt volledig uitgediept. Het zorgt voor een waterige hap, waar af en toe nog wel wat plezier uit te halen valt. Nummers als ‘Boat’ met de lekkere skank beats en sloopkogel-opener ‘Jaws’ zijn goede voorbeelden. Wat echter heel erg irritant wordt voor de nauwkeurige luisteraar is het kopieergedrag door nummers heen. Vooral gitaar-technisch hoor je gedurende plaat zo’n vijf keer dezelfde riff, en dan niet op de interessante progressieve manier. Ook openen de nummers ‘Boat’ en ‘Honor’ vrijwel volledig hetzelfde.

Het is jammer dat de band niet een beetje meer tijd heeft gestoken in het uitwerken van veelzijdiger materiaal, want het had deze plaat zeker ten goede kunnen komen. Ook productioneel technisch klinkt dit niet meer van deze tijd. Dit is de productiewaarde die voor hardcore band uit 2004 misschien goed door de beugel kon, maar het genre is gegroeid, en River Black lijkt simpelweg te hebben stilgestaan. Alleen echt aan te raden voor de crossover fan en oud-fans van Burnt By The Sun.