Poison Garden - A Victorian Carol

Poison Garden - A Victorian Carol

Label : Trisol | Archiveer onder heavy / power metal

William Pezy : De eerste plaat van de eerste echte Italiaanse Steampunk formatie is een feit. Althans, dat zegt de marketing van deze band Poison Garden. Reden des te meer om de schijf in de cd la te drukken en eens rustig te gaan luisteren. Zeker omdat ik door de informatie even uit balans ben. Als je een plaat hebt met de titel ‘A Victorian Carol’ verwacht ik een band met roots in Engeland. Zeker geen Italiaanse band. Maar ach dat zegt mogelijk meer over mij.

De opener van de plaat is heel erg sterk, een heel mooi theatraal intro dat de Victoriaanse sfeer subliem neerzet. Het maakt duidelijk dat de band lang en zorgvuldig bezig is geweest. Dat blijkt ook uit de volgende nummers. Er wordt op indrukwekkende wijze een verhaal vertelt. Daar wordt de tijd voor genomen en elke detail is belangrijk. De eerste vier nummers zetten een goede basis neer voor de rest van de plaat. Maar helaas begint het vanaf dat moment muzikaal voor mij in te zakken. Vooral de zang krijgt een monotoon karakter. Als we uiteindelijk bij ‘The Hall Of The Mountain King’ aankomen wordt dit energieke stuk vooral rustig en ingetogen gebracht waar alleen het einde knalt. Steeds sterker komt dan de roep ‘wanneer komt het dan?’ als dat niet beantwoord wordt, dan ebt het eerste enthousiasme weg. Toch blijft de band punten scoren voor de mooie theatrale elementen en opbouw. Maar de muziek blijft dan simpelweg achter en de zang meer van hetzelfde. Dit verdient meer, aangezien dit het debuut album is zou het zo maar kunnen dat de route omhoog gevonden wordt en deze band grootste conceptalbums gaat maken.