Paganizer - Land Of Weeping Souls

Paganizer - Land Of Weeping Souls

Label : Transcending Obscurity | Archiveer onder death metal / grindcore

Sicktus : Tien. Hoeveel? Tien. Tien Paganizer full-lengths. En 30. Eh, sorry, maareh, 30 wat? 30 Paganizer releases sinds de oprichting in 1998 – ok, een beetje afhankelijk van wat je allemaal meetelt. Wat je er aan hebt? Niks. Leuk weetje voor een metal pubquiz. Maar toch, damn, wat een enorme productiviteit en een enorme berg aan materiaal… Hoe stel je in vredesnaam een setlist samen, met zo’n gigantische discografie?!?

Afijn. Des te knapper is dat de band rond Rogga Johansson (over grote productiviteit gesproken…) het niveau van haar releases altijd zo constant hoog weet te houden. Ja, van originaliteit hoeft de band het niet te hebben. Nou en. Al jaren niet. Dat neemt echter niet weg dat er een grote schare OSDM liefhebbers is, die elke keer dat Paganizer een plaat uitbrengt in blijde verwachting op play drukt – en doorgaans dan ook absoluut niet teleurgesteld wordt door wat de heren nu weer hebben weten in te blikken. Zo ook dit keer niet. De Zweden slagen er in om de kern van OSDM – catchy, groovend zagen in HM-2 slachtmodus – te vertalen naar tien uitstekende songs. We weten inmiddels wat we van de mannen mogen verwachten, maar ‘Land Of Weeping Souls’ is wat mij betreft toch echt wel de beste Paganizer release in tijden. Alle bekende elementen zijn er, maar onder de oppervlakte zit een continue drive, een energie, een urgentie, die maakt dat ‘Land Of Weeping Souls’ net dat tikje beter is dan “gewoon goed”. Prima OSDM plaat dus weer – maar dat lag eigenlijk al wel in de lijn der verwachting.