Origin - Unparalleled Universe

Origin - Unparalleled Universe

Label : Agonia Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : In het twintigjarige jubileumjaar van Origin brengt de band hun zevende studio album ‘Unparalleled Universe’ uit. Het is het eerste album waarop dezelfde bezetting te horen als op de voorgaande CD, de band in zijn huidige bezetting is dus al stabiel sinds 2011, met bandoprichter Paul Ryan op gitaar, op drums de geweldenaar John Longstreth (wat kan die vent drummen!), Mike Flores op bas en Jason Keyser (broertje van Skinless’ bassist Joe Keyser) op zang.

Origin staat al sinds jaar en dag bekend als extreme death metal met een behoorlijk technische inslag. Op ‘Unparalleled Universe’ pakt de band de draad weer op waar ze gebleven waren op het laatste album ‘Omnipresent’ uit 2014. De vingervlugge gitaarriffs van Ryan en de razendsnelle blastbeats en indrukwekkende fills van Longstreth maken dit een album om van te genieten. Maar waar veel tech death bands verzanden in het spelen van onsamenhangend technisch gefriemel, weet Origin hun songs op ‘Unparalleled Universe’ pakkend en compact te houden. De negen eigen composities hebben elk een eigen karakter en zijn goed van elkaar te onderscheiden. Ongelooflijk agressief drumwerk en heel veel noten per minuut, ik ben de tel even kwijtgeraakt, maar toch een pakkende groove die het een zeer aangenaam album maken om te luisteren, of zelfs even bij weg te dromen op de vele atmosferische stukken die het album bevat (bijvoorbeeld op ‘Uneqivocal’ of ‘Cascading Failures’). Favoriete nummers zijn ‘Truthslayer’, ‘Accident and Horror’, het doomlastige ‘Invariance Under Transformation’ en de tien minute durende opus ‘Uneqivocal’ en als toetje krijgen we nog een cover van Brujeria’s ‘Revolucion’. ‘Unparalleled Universe’ is 40 minuten death metal geweld van de bovenste plank!