Orden Ogan - Gunmen

Orden Ogan - Gunmen

Label : AFM Records | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Over Orden Ogan hoef ik niet al te veel meer uit te leggen. In de afgelopen tien jaar heeft dit stel Duitse grappenmakers met vier uitstekende albums (en een demo die nogal eens als album wordt meegerekend) vol uitstekende power metal een heuse opschudding veroorzaakt in de wellicht wat ingedutte Duitse power metal scene. Met hun geheel eigen benadering, de ontzettend pakkende refreintjes, de goed gearrangeerde koortjes en de herkenbare stem van Seeb Levermann hebben ze het hele genre nieuw leven ingeblazen. Het laatste nieuwe werk, het uitstekende ‘Ravenhead’, stamt intussen alweer uit januari 2015, en nu is daar de opvolger, ‘Gunmen’. Na de complete gekte van drie tours met ‘Ravenhead’ heeft de band de tijd genomen voor het schrijven van de nummers, en dat heeft zijn vruchten afgeworpen.

Ieder Orden Ogan album heeft tot nu toe echt zijn eigen sfeer en sound gehad en dat is op ‘Gunmen’ niet anders. In vergelijking met het duistere ‘Ravenhead’ is deze nieuwe plaat nog steeds zwaar, maar veel gevarieerder. Over het algemeen is dit album bombastischer uitgevallen dan de voorgangers en de band boort daarmee nieuwe mogelijkheden aan. Opener en titelsong ‘Gunman’ is direct al een goed voorbeeld van deze nieuw bombastische sound en tegelijkertijd is het ook weer ouderwets goed, het refrein doet trouwens denken aan het werk van ‘Ravenhead’. Nummer twee ‘Fields Of Sorrow’ is wat progressiever en doet daarmee direct denken aan ‘Easton Hope’. Aan de ene kant is alles wat we hier horen ontzettend vernieuwend voor Orden Ogan, maar tegelijkertijd komt alles wat goed was aan de vorige platen ontzettend goed samen op dit album. Verdomme wat is dit vet zeg! Verderop het album vinden we ‘Come With Me To The Other Side’, waar Liv Kristine een prachtige vocale bijdrage levert in dit geweldige nummer wat perfect bij Liv past maar tegelijk een echte Orden Ogan song is. ‘One Last Chance’ is je typische Orden Ogan headbanger, maar bij de afsluiter ‘Finis Coronat Opus’ wordt het pas echt ziek goed, een prachtig epos wat zich met gemak kan meten aan ‘Of Downfall And Decline’. Het uurtje muziek is in een mum van tijd om, maar gelukkig blijft de cd na vele luisterbeurten nog steeds ontzettend gaaf. In vergelijking met het uiteindelijk wat eenzijdigere ‘Ravenhead’ is dit album weer een stap vooruit en is zonder twijfel de sterkste uit de carrière van de band tot nu toe.

Seeb heeft zoals gewoonlijk het productieproces in eigen hand gehouden en daar is helemaal niets op aan te merken. Alle nummers komen tot in het fijnste detail prima uit de verf. Het bombastische karakter van de muziek op dit album is geen seconde ten koste gegaan van de stevige basis die deze band ook altijd heeft getekend. ‘Gunmen’ is een album waarbij iedere power metal fan zijn vingers bij af zal likken, en alle nummers beschikken weer over dat geheime Orden Ogan ingrediënt wat deze band toch net een beetje anders maakt dan de honderdduizend Hammerfall-klonen die er op dit moment rondlopen. Orden Ogan is hard op weg een van de hoofdrolspelers te worden in de Duitse metal scene en dit album gaat dat proces nog eens extra in een stroomversnelling brengen, hulde!