Odium - As The World Turns Black

Odium - As The World Turns Black

Label : MDD Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Leon : Het begon allemaal in Frankfurt, Duitsland, de band Odium ontstond in 1993 en het duurde vier jaar voor het eerste album, ‘Odium’, werd uitgebracht. De heren, en vrouw, hebben niet bepaald stil gezeten, want ze hebben inmiddels zeven albums uitgebracht! Nu, 25 jaar later, komt de band met het achtste album, ‘As The World Turns Black’.

De muziek klinkt prettig in de oren, voornamelijk te danken aan de prima mix wat op de voorgaande albums nog wel eens minder goed was. De muzikanten maken vrij standaard melodische thrash metal en zullen zeker niet de originaliteits prijs winnen, nu hoeft een band natuurlijk niet het wiel opnieuw uit te vinden zolang de band gewoon goed is, is er niks aan de hand. Op de muzikanten is er eigenlijk weinig aan te merken, ze leveren hier gewoon prima werk af, ook de songwriting is doorgaans prima hoewel ze het niveau van de grotere bands, zoals bijvoorbeeld Testament of Exodus, niet halen.

Het gaat helaas mis zodra zanger Ralf Runkel begint te zingen en zijn stempel drukt op de muziek. Zijn stem klinkt namelijk niet goed, hoewel hij niet vals zingt, en de zanglijnen zijn van onder gemiddeld niveau. Daarnaast heeft Runkel een vrij storend accent en zijn de teksten soms lastig te verstaan, hoewel ik dat niet denk te missen. Jammer, want de band heeft best potentie, met een betere zanger had het best een aardige plaat kunnen zijn! Het is in ieder geval wel een verbetering ten opzichte van het vorige album, ‘The Science Of Dying’, wat met name te danken is aan de verbeterde productie! Helaas is alleen dat niet voldoende en kan ik niet anders dan concluderen dat het een plaat is geworden die ik snel zal vergeten.