Bon Jovi - This Left Feels Right Live

Bon Jovi - This Left Feels Right Live

Label : Universal Music Group | Archiveer onder hardrock / aor

Release type: DVD/Video/Blu-ray

Ferdi : In een tijd waarin rockbands en symfonieorkesten steeds vaker de handen ineen slaan, komt Bon Jovi met een ouderwetse unplugged-opname. Het is kenmerkend voor een band die de afgelopen twintig jaar altijd wars van trends is geweest en altijd zijn eigen weg is gegaan. En waar artiesten als Iron Maiden en Robbie Williams ervoor kiezen om hun dvd's volgens het principe groot-groter-grootst op te nemen ten overstaan van tweehonderdduizend mensen, koos de band uit New Jersey ervoor om hun live-dvd op te nemen in een speciaal afgehuurde zaal met duizend bezoekers. Het is een simpele maar doeltreffende beslissing die de intimiteit van de akoestische muziek eer aan doet.

De songkeuze van dit akoestische live-optreden ligt in het verlengde van de recente studio-cd 'This Left Feels Right'. Het grootste verschil is dat de muziek live een stuk oprechter klinkt dan in de studio. Daar koos men voor een wel heel experimentele instrumentale aanpak, waardoor de cd bij sommigen wel erg zwaar op de maag lag. Dit live-optreden komt dichterbij het legendarische akoestische optreden tijdens de MTV-awards in 1989, waar Jon Bon Jovi en Richie Sambora onbedoeld de bakermat legden voor de succesvolle MTV Unplugged-serie.

Op deze dvd wordt het viertal zoals altijd bijgestaan door Hugh McDonald op bas en door een extra gitarist, toetsenist en percussionist. Samen weten ze een hele sfeervolle set te geven. Temidden van een decor met duizenden fonkelende lampjes spelen de topmuzikanten memorabele versies van klassiekers als 'Living On A Prayer', 'Always' en 'Ill Be There For You'. Sommige nummers, zoals 'Bed Of Roses' zijn vrij trouw aan het origineel, terwijl anderen ('Born To Be My Baby', 'You Give Love A Bad Name') bijna onherkenbaar zijn gearrangeerd. Gitarist Richie Sambora en toetsenist David Brian beleven hun moment supreme en zelfs zanger Jon - live doorgaans de zwakste schakel van de band - levert een oprechte zangprestatie.

De goed (maar niet bijzonder) gefilmde en gemonteerde dvd komt verder met een kleine tien minuten aan outtakes en een half uur durende making-of. Deze documentaire focust vooral op de technische kant van het verhaal. Jammer, want een documentaire over het schrijfproces was veel interessanter geweest. Op de gelimiteerde bonus-dvd vinden we tenslotte zes 'plugged' nummers om wat tegenwicht te geven aan alle ingetogen vertolkingen en een vijftien minuten durend interview plus een aantal minder boeiende bonussen.

Jon Bon Jovi en zijn jongens hebben een goed verzorgde dvd uitgebracht met een goed oog voor detail. De studio-cd van 'This Left Feels Right' wordt voorbijgestreefd door de langere tracklist, het betere geluid en een traditionelere muzikale aanpak. Een goed verzorgde registratie voor een wel heel bijzondere avond met Bon Jovi.