Lör - In Forgotten Sleep

Lör - In Forgotten Sleep

Label : Eigen beheer | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Het Amerikaanse Lör maakt geen espresso, maar enigszins progressieve folky metal met een geheel eigen twist. Daar ik dit soort eigenwijsheid altijd kan waarderen was ik na het ontvangen van de promo gelijk erg benieuwd naar dit debuut van de band, wat de titel ‘In Forgotten Sleep’ heeft gekregen.

Wil je een idee van de muziek? Probeer je eens het volgende voor te stellen: Donald Trump zit in een oranje skipak bij Max Verstappen in de racewagen en probeert een koffiedrinkende kip te plukken terwijl achterin de auto een kat bezig is een sjaal te breien met een doorgebrande gloeilamp als breinaald. Onnavolgbaar en op het eerste opzicht belachelijk, en helemaal wennen doet het nooit. De muziek van de band wisselt continu van tempo en het lijkt bijna alsof iedere muzikant onafhankelijk van de anderen iets in heeft lopen spelen. Opener ‘Dusk’ gaat al gelijk goed van start met de chaos, akoestische passages geven je een adempauze tussen de op het eerste opzicht kneitergekke zwaardere stukken. Luister je beter en wat vaker, worden de onderliggende lijnen duidelijk en klinkt het ineens erg leuk. De vergelijking met Elvenking gaat op door de chaotische sound, evenals die met Eluveitie. Meng dit met een vleugje Blind Guardian en je hebt een beeld. Ook de oude Stratovarius steekt hier en daar de kop op, niet in de laatste plaats door de stem van Tyler Fedeli, die soms aardig op die van Timo Tolkki uit die dagen lijkt. Een hoogtepunt op het album wordt gevormd door het grootse ‘Song For The Lost’, dat een intermezzo heeft wat aan ‘Seventh Son Of A Seventh Son’ van Maiden doet denken.

In totaal spant het album zeventig minuten, wat zeker voor een debuutalbum behoorlijk is. Zeventig minuten met dit soort bijna waanzinnige muziek vol weten te schrijven is voor deze nog redelijk onervaren musici toch een behoorlijk indrukwekkende prestatie. Dit album moet je echt een paar keer goed luisteren voor je het echt kan waarderen, en ik denk dat de doelgroep van dit bandje beperkt zal zijn. Dat doet echter niets af aan muzikaal vakmanschap en vernuft, hoewel ik vermoed dat de heren toch wel bepaalde medicijnen van twijfelachtige legaliteit gebruiken voor ze hun nummers gaan componeren.