Lifeless - The Occult Mastery

Lifeless - The Occult Mastery

Label : F.D.A. Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Sicktus : …het is dat ik weet dat deze plaat uit Duitsland komt en dat we ons in het jaar 2017 bevinden, maar als ik m’n ogen dicht doe tijdens het beluisteren van ‘The Occult Mastery’, waan in ik me in Zweden, tijdens de hoogtijdagen van de catchy, groovy en zagende oldschool Swedeath. Ok, ok, de productie is naar 2017 niveau getild – zonder overigens te klinisch of strak te worden – maar verder? Wow. Lifeless levert op hun derde langspeler prototype OSDM volgens het boekje. Catchy, ruig, rauw. Zagend, groovend, moddervet. Smerig grauwende vocalen. Doorspekt met hier en daar wat leads en samples die zorgen voor wat extra variatie. Grootste pluspunt is dat ‘The Occult Mastery’ werkelijk bomvol staat van de likkebaardend lekkere, soms überlompe versnellingen. Hell yeah, ik ben een sucker voor een goed geplaatste, catchy as fuck versnelling!

En ondanks het gebruik van de bekende stijlfiguren klinkt ‘The Occult Mastery’ niet als een herhalingsoefening of als ‘een trucje’. In tegendeel: waar ik bij ’Godconstruct’ nog wat twijfelde aan de houdbaarheid van de schijf in een landschap vol genre-klassiekers, denk ik dat ‘The Occult Mastery’ wel echt op eigen kracht een blijvertje is. De plaat klinkt ondanks de “beperkingen” van het genre waarbinnen de mannen bewegen fris, energiek en oprecht. Wellicht is het het lichte death/thrash sausje dat zo nu en dan de kop op steekt dat het ‘m doet? Hoe het ook zij: de songs op ‘The Occult Mastery’ passen bij elkaar – waardoor het album een geheel vormt – maar hebben ook voldoende variatie en eigenheid om als individuele tracks overeind te blijven. En dat is knap. Klasse. Heerlijke plaat, die elke keer weer een grote grijns op m’n bakkes tovert. Absolute aanrader voor OSDM fans!
En voor de liefhebber die z’n OSDM liever op een mooie plak vinyl heeft: vreugd ende jolijt, er komt een maandje na de CD release ook vinyl versie aan!