Helfir - The Human Defeat

Helfir - The Human Defeat

Label : My Kingdom Music | Archiveer onder gothic metal

Vera : Twee jaar geleden maakten we kennis met Helfir, een weemoedig dromerig project van het eenmansproject van de Italiaanse multi-instrumentalist Luca Mazzotta, via zijn debuutalbum ’Still Bleeding’. Ook op dit tweede album heeft hij alle instrumenten zelf bespeelt – behalve een gastbijdrage van bassist Michele Attolino in ‘Golden Tongue’ – en neemt hij de zang voor zijn rekening. Die bestaat ditmaal niet enkel uit cleane dromerige mijmeringen, maar als contrast komen in sommige songs ook ferme grunts voor. Het geeft ‘The Human Defeat’ meer dynamiek, ook al staat melancholie nog steeds voorop.

We merken dat al met binnenkomer ‘Time In Our Minds’ dat lillende gitaren à la Katatonia heeft en een afwisseling tussen cleane zang en grunts. De stevige song eindigt met een akoestisch gitaarfragment en het vredige ‘Light’ - waar een mooie videoclip voor gemaakt is – kent een mysterieuze sfeer met fluisterzang en een zwevende duisternis die wat aan Pink Floyd doet denken. De man voegt aan tal van songs – zoals ‘Time’ en het slepende ‘Protect Me’ – knappe gevoelige gitaarsolo’s toe. In ‘Chant D’Automne’ horen we ook strijkers, terwijl ‘Mechanical God’ plots van levendige electronica voorzien is en veruit het heftigste nummer van de plaat blijkt te zijn. ‘Climax 2.0’ blijkt een atmosferische en instrumentaal nummer van acht minuten te zijn. Het toevoegen van grunts pakt ook erg goed uit in ‘Golden Tongue’ met zijn scheurende solo en als toemaatje is er nog een instrumentale versie van het akoestische ‘Chant D’Automne’. Wederom een vrij rustig, maar erg mooi album van deze Italiaan!