Insatia - Phoenix Aflame

Insatia - Phoenix Aflame

Label : Pitch Black Records | Archiveer onder gothic metal

Sjak : Het Noord-Amerikaanse Insatia is reeds opgericht in 2009, maar pas toen zangeres Zoë Federoff in 2012 aan de line-up toegevoegd werd, begon de carrière van de band in een stroomversnelling te komen. Dat resulteerde in 2013 in de in eigen beheer uitgebracht debuutplaat ‘Asylum Denied’, die nu een viertal jaren later gevolgd wordt door opvolger ‘Phoenix Aflame’. Stilistisch gezien begeeft men zich in het symfonische metal genre en dat is best wel een risico, daar de concurrentie in dat segment gewoonweg moordend is. Toch ben ik er van overtuigd dat Insatia zijn plek wel zal vinden binnen het genre, daar de kwaliteit van het song materiaal en de vocalen van zangeres Zoë Federoff dusdanig overtuigend zijn dat ze zich in positieve zin onderscheidden van het gros van de bands.

De tien nummers die er op ‘Phoenix Aflame’ te vinden zijn (waaronder het intro ‘Land Of The Living’) zijn lekker toegankelijk, bevatten prima riffs en zoals reeds aangegeven heerlijke zang van Zoë. Beste voorbeelden hiervan zijn in mijn beleving ‘Memory From A Sapphire’, ‘Not My God’ (een duet met ex-Firewind zanger Apollo Papathanasio) en het ingetogen ‘Velver Road’, maar eigenlijk is de ware kracht van de plaat het consistente hoge kwaliteitsniveau. Zeker ten opzichte van het debuut is er een behoorlijke progressie gemaakt en ik ben dan ook zeer benieuwd in hoeverre men is staat is om deze progressie door te zetten naar een volgend album. Vooralsnog kunnen we volop genieten van deze ‘Phoenix Aflame’ en ik raad eenieder dan ook aan om dat gewoon te gaan doen.