The Haunted - Strength In Numbers

The Haunted - Strength In Numbers

Label : Century Media | Archiveer onder death metal / grindcore

Berto : The Haunted is een gevestigde naam inmiddels in het metalen genre, al is die weg niet zonder hobbels afgelegd. Na de release van hun debuutalbum had de band direct de wind mee, doordat grote namen de band als favoriet noemden. Kerry King van Slayer was een fervent aanhanger van de band en liet geen interview voorbij gaan zonder de naam The Haunted te laten vallen. Zoals dat echter gaat met bands die te maken krijgen met hoge verwachtingen, kon ook The Haunted die niet waar maken. Gevolg is dat er een iets andere muzikale koers werd gevaren, wat dan weer niet door de fans werd gewaardeerd en dan wordt het moeilijk om weer vertrouwen terug te winnen.

Met het vorige album ‘Exit Wounds’ werd echter een stap in de goede richting gemaakt en bracht weer de scherpte en felheid terug, mede door het herintreden van zanger Marco Aro. Nu is daar ‘Strength In Numbers’ wat een duidelijke consolidatie is van de herwonnen status. Het leuke aan The Haunted is namelijk dat de riffs altijd net iets anders klinken dan die van de gemiddelde thrash metal band, ze weten er altijd wel een aparte draai aan te geven. ’Brute Force’ en ‘Spark’ laten die sound direct weer horen, terwijl bijvoorbeeld ‘Preachers Of Death’ meer straight forward is en een hele simpele doch lekkere riff laat horen. Het tempo ligt tussen gemiddeld en snel, wat de luisterbaarheid ten goede komt en de tien songs op ‘Strength In Numbers’ vervelen dan ook geen van alle. Laat de band maar gewoon weer op tour gaan en de zalen zullen uitverkocht raken.