Cellar Darling - This Is The Sound

Cellar Darling - This Is The Sound

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder hardrock / aor

Sjak : De Cellar Darling bandleden Anna Murphy (zang, hurdy-gurdy), Merlin Sutter (drums) en Ivo Henzi (gitaar, bas) zijn natuurlijk met name bekend van Eluveitie, waarin ze vele jaren actief zijn geweest. De laatste tijd was het een beetje onrustig binnen Eluveitie en als gevolg hiervan hebben de drie bovengenoemde personen besloten om een eigen project uit de grond te stampen en dat is dus dit Cellar Darling geworden (vernoemd naar het solo-album van Anna uit 2013).

De muziek van Cellar Darling is natuurlijk enigszins vergelijkbaar met Eluveitie, daar het nu eenmaal erg moeilijk is om je roots te verloochenen, maar het belangrijkste verschil is dat het materiaal een stuk minder heavy is. Dat betekent overigens niet dat de plaat minder interessant is voor de liefhebbers, want wat aan heaviness wordt ingeboet wordt grotendeels gecompenseerd door de variatie en het avontuurlijke karakter van het gebodene. Anna heeft een erg aangenaam stemgeluid en, gecombineerd met het heerlijke song materiaal en de zeer kundige instrumentale invulling hiervan, levert dat een zeer geslaagde debuutplaat op.

Het feit dat het materiaal zeer avontuurlijk is betekent ook dat je de nodige luisterbeurten nodig zult hebben om de ware schoonheid van het materiaal te doorgronden, maar als je genegen bent om deze investering te doen (en dat zou ik je zeer zeker aanraden) krijg je er ook erg veel moois voor terug. In mijn beleving zijn ‘Black Moon’, het ingetogen ‘Challenge’, het avontuurlijke ‘Rebels’, ‘Under The Oak Tree…’ en ‘…High Above These Crowns’ net iets sterker dan de overige negen songs, maar eigenlijk is dit Cellar Darling debuutalbum over de gehele linie erg sterk. ‘This Is The Sound’ is een betoverende en avontuurlijk reis van begin tot eind, waarbij de grenzen van het muzikale spectrum regelmatig opgezocht worden en soms zelfs overschreden worden. Een ronduit uitstekende debuutplaat dus.