Onegodless - Mourner

Onegodless - Mourner

Label : Eigen beheer | Archiveer onder different metal

Cedric : ‘Mourner’ van Onegodless is een plaat dat zich perfect laat beluisteren met dit zonnige weer. Deze Nederlandse band werd in 2013 opgericht door bassist Robin Zielhorst (ex-Cynic, Exivious) en bracht in 2014 reeds een eerste EP uit, maar toen wel nog onder hun vorige bandnaam Mourn. Onegodless bestaat verder nog uit zanger Pieter Verpaalen (ex-Textures), gitarist Yordi Lopez (Red Eyes) en drummer Yuma van Eekelen (Exivious, ex-Pestilence). Na een naamsverandering is de band nu klaar om ons middels ‘Mourner’ hun eerste full album te presenteren.

Zoals ik reeds aangaf is dit een plaat dat perfect past bij een zonnig weertje en een lekker biertje in de hand. Metal, stoner, blues en stevig groovende rock worden samengebracht in een stevig klinkende mix dat vaak doet denken aan bands als Down en Pantera, maar ook The Midnight Ghost Train of aanverwante bands lijken nooit heel ver weg te zijn. Songs als ‘The Calm’, ‘Burn The Sun’ en ‘Goliath’ klinken stevig, groovy en swingend. Echte uitschieters kan ik niet echt aanwijzen, maar de plaat is kwalitatief wel dik in orde van begin tot eind. Vocaal wordt er geschreeuwd, gespuwd en gebruld. Pieter heeft een sterke strot en zorgt voor de nodige agressie in de songs. Muzikaal hoor je dat deze muzikanten al de nodige ervaring hebben want alles klinkt gewoon lekker strak. Ook met de productie is alles tip top in orde. De swingende bluesmetal knalt, beukt en hakt krachtig zijn weg van de stereo naar je oren. Stilzitten op deze muziek is onmogelijk.

Onegodless heeft met ‘Mourner’ een sterke debuutplaat op zak, wat hen hopelijk de nodige (festival)optredens zal opleveren. Deze stijl muziek is live gewoon vaak nog krachtiger. Heel origineel is het allemaal niet, maar dat was ook niet de bedoeling van de heren. Gewoon lekker rocken, en dat doen ze zeker goed! Fans van bovengenoemende bands zullen zich alvast amuseren bij het beluisteren van ‘Mourner’. Ja, coole plaat jongens!