Tygers Of Pan Tang - Noises From The Cathouse

Label : | Archiveer onder heavy / power metal

Tormentor Erich : Tja, de Tygers Of Pan Tang. Voor de n jeugdsentiment, voor de ander vergane glorie, maar waarschijnlijk voor de meesten van jullie onbekend. Jeugdsentiment omdat de Tygers in 1981 met de 'Spellbound' elpee een grote hit scoorden in het NWOBHM genre, en omdat in deze line up de naam John Sykes ook staat geschreven. John is n.l. jeugdsentiment vanwege zijn rol in Thin Lizzy en vanwege zijn aandeel in Whitesnake's '1987' periode. Na de 'Spellbound' plaat werd het succes echter minder en hoe verder de eighties vorderden, hoe meer de band uit de picture geraakten, en vandaar dat de meeste jongelingen onder ons de Tygers dus ook niet zullen kennen.

Maar zoals bij zoveel bands kriebelt het muzikanten bloed ook bij de ouwe Tyger Robb Weir nog stevig voort. Hij (ook van de 'Spellbound' plaat) heeft vier andere oude Engelse rockers bij elkaar gezocht en men staat weer op de planken, ook in Nederland. Om nu live niet alleen maar ouwe shit te hoeven spelen heeft men vorig jaar een nieuw album opgenomen. Dit album heet dus 'Noises From The Cathouse', het verscheen al in februari en het heeft met NWOBHM niks meer te maken, maar het rockt wel. De muziek is een mix tussen rock en hard rock, met hier en daar een aparte draai in het geheel. De tien songs duren gemiddeld zes minuten en er is in ieder geval ruim de tijd genomen voor de opbouw van de songs en ook voor de uitwerking van de instrumentale stukken. Voor sommigen zal de CD hierdoor saai worden, ik vind het wel prettig. Het wisselt goed af na een brute death metal plaat zullen we maar zeggen. Mocht je interesse zijn gewekt probeer dan de volgende tracks eens uit:

- 'Boomerang' vanwege de aparte breaks die mij aan Santana's 'Beyond Apearances' album doen denken.
- 'Highspeed Highway Superman' vanwege de toffe gitaarpartijen.
- 'The Spirit Never Dies' vanwege de sfeer die de songs uitademt.