Samsara Blues Experiment - One With The Universe

Label : Electric Magic | Archiveer onder stoner

Jan-Simon : Samsara Blues Experiment is terug en hoe. Ruim drie jaar na het enigszins teleurstellende album ‘Waiting For The Flood’ is er nu de revanche in de vorm van ‘One With The Universe’. Een album waarmee het Berlijnse trio onder leiding van Christian Peters zijn plaats aan de top van de Duitse stonerrock Bundesliga definitief zeker stelt. SBE weet nog steeds op een geheel eigen wijze ogenschijnlijk onverenigbare elementen zoals stoner metal, blues, space rock, Canterbury prog en Indiase traditionele muziek samen te smelten tot iets dat ondefinieerbaar is en tegelijkertijd vertrouwd klinkt door subtiel te verwijzen naar Pink Floyd ten tijde van ‘A Saucerful of Secrets’ en Jimi Hendrix’ Electric Ladyland. Eindelijk weet de band ook de eeuwige vergelijking met de Zuid-Duitse broeders van Colour Haze achter zich te laten. Samsara Blues Experiment is geen volger meer, maar zet nu zelf de koers uit. En die koers leidt, op kosmische golven van mellotrons en andere antiquarische analoge synthesizers, in vijf stappen langs de buitengrenzen van het zonnestelsel in een drie kwartier durende trip.

Zoals we intussen gewend zijn, neemt SBE graag de tijd om een song op te bouwen. Op ‘One With The Universe’ duurt het kortste nummer toch altijd nog meer dan zes minuten en heeft het titelnummer een instrumentaal intro van meer dan negen minuten. Wat ‘One With The Universe’ een goed album maakt – het beste dat Samsara Blues Experiment tot nu toe heeft afgeleverd – is de enorme diversiteit. Het album opent met een song die als geen ander de naam van de band eer aan doet. ‘Vipassana’ is een ruim tien minuten durende fusie tussen heavy psych-blues en Indiase raga’s. ‘One With The Universe’ is niet alleen maar zweverige kosmische progressieve spacerock, een song als ‘Sad Guru Returns’ toont aan dat de band ook niet vies is van een potje grungy hardrock met vette riffs. Een instrumentaal nummer waarin een mooi evenwicht is gevonden tussen de verschillende instrumenten: gitaar, bas en drums zijn duidelijk complementair aan elkaar, vullen elkaar aan en krijgen binnen de song de kans om te schitteren zonder dat dit betekent dat twee (meestal bas en drums) ten dienste staan van de dominante gitaar. Aangevuld met samples van de Indiase mysticus Jaggi Vasudev is dit een eerste hoogtepunt van het album. Een album zonder echt zwakke momenten overigens, waarbij de heldere productie met de prominent vooraan in de mix geplaatste bas opvalt.

‘Glorious Daze’ is weer zo’n fijne rocker met een heerlijk orgeltje en subtiel sitarspel. Het kortste nummer van het album vormt een mooi opstapje naar het langste en meest ambitieuze nummer op deze vierde schijf. Wie haalt het anno 2017 in zijn hoofd om een aanloop vol gitaarsolo’s, echo’s van ‘Set The Controls For The Heart Of The Sun’ en mellotron van meer dan negen minuten te nemen voor de song echt begint? Samsara Blues Experiment dus en dit experiment pakt wonderwel goed uit. Tempoveranderingen, extra keyboards, in dit nummer lijkt de band niets fout te kunnen doen. Een vijftien minuten durende climax, waarna het ook niet misselijke ‘Eastern Sun & Western Moon’ als een aardig toetje overkomt. Daarmee zou je zowel band als song tekort doen, want ook dit is weer een zeer sterk nummer. Alsof het een samenvatting van het album is, combineert ‘Eastern Sun & Western Moon’ weer stevige gitaarriffs met overvloedige toetsen en stuwende ritmes. Zoals gezegd levert Samsara Blues Experiment met dit album een bijzonder geslaagde trip en nu al een van de beste stoneralbums van 2017.