Entwine - DiEversity

Entwine - DiEversity

Label : Century Media | Archiveer onder gothic metal

Vera : Het verhaal van het Finse Entwine is er ééntje van succes. Zeker nadat de band de death metal invloeden uit hun muziek verbannen had en koos voor een zachtere gothic metal koers en zanger Mika Tauriainen en bassist Joni Miettinen de groep een stabiele bezetting bezorgden. Dit is de opvolger van het succesvolle 'Time Of Despair' uit 2002, een release die toen gevolgd werd door een Europese tournee met Theater of Tragedy en Ramzet. Het album klinkt iets harder dan zijn voorganger maar verder is het een vertrouwd Entwine werkstuk geworden waar we niet voor verrassingen komen te staan. Nieuwe invloeden worden slechts mondjesmaat aan de muziek toegevoegd.

Er werd niets aan het toeval overgelaten en met verenigde krachten werd er gewerkt om de compacte, toegankelijke liedjes optimaal vast te leggen. Deze vierde cd werd opgenomen in de Finse Astia Studios (Children Of Bodom, To/Die/For), daarna volgden in de Finnvox Studios de mix (door Mikko Karmila) en de mastering (door Mika Jussila - slaapt die man nog ooit?). Men pleegt dit onder de noemer gothic metal te verkopen maar dit doet toch wat afbreuk aan de DiEversity van de groep. Zo heeft de zang meer weg van de nieuwe US rock en de muziek is veel meer gitaargericht dan bij de meeste gothic bands. Op elk alternatief en naar een breder rockpubliek toe gericht festival zou Entwine een goede beurt maken.

Het zijn korte nummers met pakkende refreinen en geëmotioneerd gezongen, voorzien van stevige gitaarriffs. Ze hebben allen de lengte van een single, een enkele uitzondering (het mooie 'Everything For You') daargelaten. En ook een gevoelig nummertje hoort erbij ('Bleeding For The Cure') met meer toetsen en een ietwat gezwollen thematiek. Een kunstje dat op het album ook wel eens wordt gebruikt is de lichtjes vervormde zang maar dit klinkt best goed. Dat decadente tintje in de zang van 'Six Feet Down Below' gaat hen goed af. Een nummer als 'Refill My Soul' zou zelfs in het repertoire van Live in de beginperiode niet misstaan en zou door zijn meezingrefrein in grote stadions succes kunnen halen. Is Entwine dan supercommercieel geworden? Neen, toch niet. Maar ze verstaan de kunst om pakkende liedjes te schrijven, en wie zou hen dat kwalijk nemen? Fans van goedgemaakte rock met inhoud: half maart kan je met een gerust hart dit pareltje aanschaffen.