Pictura Poesis - Miseriae Mundi

Pictura Poesis - Miseriae Mundi

Label : | Archiveer onder death metal / grindcore

Patrick : Pictura Poesis is een Nederlandse symfonische death metal band, die sinds 2012 aan de weg timmert. Naast de muzikale inspiratie overal en nergens vandaan te halen (Dream Theater, Nightwish, Septicflesh), haalt de band erg veel inspiratie uit literatuur en kunst (schilderijen). De naam komt dan ook uit ‘Ars Poetica’ van Horatius. Het zestal heeft in 2013 en 2014 al eens een EP uitgebracht en komt nu met een volledig album: ‘Miseriae Mundi’.

In de muziek hoor je invloeden uit allerlei hoeken terug: death metal voert de boventoon, maar je komt ook elementen uit gothic, thrash en black metal tegen. Het gevaar van al die verschillende invloeden is dat het een ratjetoe wordt, maar de bombastische, orkestrale muziek verwordt nergens tot een allegaartje. De zang van Bas van Esch is diep en dreigend 9al kunnen ze wat meer variatie gebruiken), er is veel ruimte voor de keyboards en de tracks worden aangevuld met samples van o.a. marcherende soldaten en een knetterend vuur (het instrumentale ‘Nightfall’). De keyboards spelen niet alleen een rol in het neerzetten van sfeer, maar hebben op menig moment ook een dik accent gekregen (‘Visions Of Death (Ego Sum Bellum Pt II)’, ‘Plains of Existence’). Persoonlijk heb ik het liever als het allemaal even wat dieper, zwaarder, agressiever en intenser is aangezet (Fleshgod Apocalypse, Septicflesh), de keyboards een wat minder aanwezige rol hebben en het gitaargeweld nadrukkelijker aanwezig is, maar ik realiseer me maar al te goed dat dat een kwestie van smaak is. Je moet je wellicht ook afvragen of je van een band met twee toetsenisten en één gitarist in hun gelederen, kunt verwachten dat de synthesizers een minder nadrukkelijk aanwezige rol op zich nemen.

De band geeft zelf aan veel inspiratie uit literatuur en schilderijen te halen, maar met titels als ‘Legions Of Doom’ (Napoleontische oorlogen?), ‘De Witt’ (over de moord op de gebroeders De Witt) en ‘The Bockereyders’, kan geschiedenis toch ook niet ongenoemd blijven. Alle tracks kennen een Engelse tekst, behalve ‘De Witt’, dat geheel in het Nederlands gezongen wordt en het laatste, gesproken tekstgedeelte van ‘The Bockereyders’. Het zal de internationale luisteraars misschien wat raar in de oren klinken.

‘Miseriae Mundi’ is een album waarmee Pictura Poesis goed voor de dag komt. De band beschikt over goede songs en weet het hele concept goed neer te zetten. Ik had het graag allemaal wat zwaarder voor de dag zien komen met , maar de nadruk op het symfonische zal genoeg mensen aanspreken.