Tankard - One Foot In The Grave

Tankard - One Foot In The Grave

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Alhoewel de laatste langspeler ’R.I.B.’ van deze Duitse legende mij iets tegenviel, daar deze iets te moe en uitgeblust klonk, is een nieuwe plaat van Tankard toch altijd een feest voor mij. De band viert dit jaar haar 35-jarig bestaan, en dat wordt gevierd met een nieuwe (alweer de zeventiende) studioplaat.

Na ‘R.I.B.’ had ik uiteraard enige twijfels over de nieuwe plaat, maar dat wordt in één klap weggeblazen zodra men losbarst met het fantastische ‘Pay To Pray’. Niks moe, niks uitgeblust, maar vol gas en keihard thrashen zoals we dat van Tankard gewend zijn. Nou heeft men de muzikale koers nooit omgegooid en is altijd trouw gebleven aan haar oorspronkelijke sound, maar verdomme, de mannen klinken hier (bewust of onbewust) net iets ouderwetser, maar vooral ouderwets goed en behoorlijk energiek. Dit is dan ook op en top Tankard en uit duizenden herkenbaar. De riffs zijn ontzettend krachtig en pakkend, en de ritmesectie strakker dan ooit. Ook Gerre klinkt zoals altijd fantastisch en krachtig, en gooit zijn karakteristieke stem vol kracht en overtuiging er tegenaan. Gelukkig verandert dat allemaal niet op de daaropvolgende songs en krijgen we de ene prachtige thrasher na de ander op ons afgevuurd.

Alhoewel de plaat nog altijd voldoende afwisseling bevat en ook de traditionele heavy metal invloeden rijkelijk vertegenwoordigd zijn, is het gros van het materiaal behoorlijk uptempo, maar ook behoorlijk woest en net iets duisterder. Ik wil de vorige plaat niets tekort doen, maar het materiaal op ‘One Foot In The Grave’ heeft toch echt veel meer impact en overtuigingskracht dan diens voorganger. Gelukkig heeft men het gevoel van humor niet verloren en is de feestelijke stemming ook te allen tijde aanwezig. En Tankard zou Tankard niet zijn als er hier en daar niet geëxperimenteerd wordt en men niet met iets afwijkends komt. En dat krijgen we in eerste instantie met ‘Northern Crown (Lament Of The Undead King)’, die meer een Viking metal-achtig sfeer ademt. Alhoewel dit ook een sterk nummer is, vind ik deze sound en aanpak niet bij Tankard passen. Dit is dan ook de enige song op het album die mij minder doet. De tweede afwijkende stuk is het biernummer ‘The Secret Order 1516’. Alhoewel ook dit een echte thrasher en een echte Tankard song is, heeft dit een duisterdere en vooral een epischer karakter, die echter prima bij de band past.

Voor de productie heeft de band dit keer aangeklopt bij Martin Buchwalter (o.a Destruction), die de plaat een heldere, krachtige en vooral frisse sound gegeven, die tegelijkertijd de typische Tankard sound en karakter intact houdt. De prachtige hoes, waarop de fameuze Tankard Alien eindelijk weer eens te zien is, maakt het plaatje compleet. Alles bij elkaar hebben we met ‘One Foot In The Grave’ een van de beste Tankard albums voor ons, die tevens bewijst dat het vuur en de passie nog lang niet uitgeblust zijn.