Dead Head - Swine Plague

Dead Head - Swine Plague

Label : Hammerheart Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Dead Head is altijd een band geweest die kwaliteit leverde. Los van het feit of ik het gebodene altijd evenveel kon waarderen, hebben de heren op muzikaal en technisch niveau altijd garant gestaan voor kwaliteit, en zijn mijn inziens een van de betere thrash bands van de Nederlandse bodem. Helaas is de band ook bijzonder ondergewaardeerd en heeft nooit de erkenning gekregen die ze verdient. Hopelijk komt daar met de nieuwe elpee (en tevens hun eerste in acht jaar tijd), ‘Swine Plague’, daar eindelijk eens verandering in.

Wat is dit een heersend album geworden zeg. Nou was de technische thrash van Dead Head altijd al behoorlijk agressief, maar ‘Swine Plague’ is nóg agressiever, nóg opgefokter en nóg intenser. Het gros van het materiaal is uptempo, maar uiteraard zal Dead Head Dead Head niet zijn als er niet regelmatig gas terug wordt genomen om ruimte te maken voor zware, lompe mid-tempo headbangers. Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar het snellere werk, maar gelukkig wordt de agressie en de intensiteit te allen tijde intact gehouden en wordt de vaart er niet uit gehaald. Datzelfde geldt overigens voor de technische kant die de band nog altijd bezit; in tegenstelling tot vele collegae laten de heren het technische spel en benadering geen moment de vaart in de weg te staan of de stemming er in te laten zakken.

In principe heeft ‘Swine Plague’ maar weinig woorden nodig, want dit is thrash zoals thrash moet zijn en de plaat heeft alles wat je van een goede thrasher mag verwachten; gave, hoogst pakkende, scherpe riffs, pakkende groove, donderende, beukende drums, en opgefokte vocalen die zo door je lijf snijden. En alles bij elkaar haalt je innerlijke woede, haat en frustratie naar boven. Verdomme zeg, de zang van Tom van Dijk is zelfs agressiever en meer impactvol dan 25 jaar geleden en hij schreeuwt de meeste thrashzangers van tegenwoordig met gemak weg. De muziek heeft daarnaast een lekker ouderwetse charme, en hier en daar komt zelfs de sfeer van het magnifieke ‘The Feast Begins At Dawn’ (1991) naar voren. Men doet hier ook vaak denken aan land- en genregenoten Legion Of The Damned, en de vergelijkingen met oosterburen Kreator en Destruction, maar uiteraard ook Slayer zijn haast onvermijdelijk. ‘Swine Plague’ is echter zelfs een tikkie sterker dan het recente werk van die grootheden. Dankzij de goede productie komt het geheel goed tot zijn recht en knalt de plaat er sterk uit. Mijn inziens is dit de sterkste release van de heren sinds de eerdergenoemde eerste langspeler uit 1991, maar dat is uiteraard mijn persoonlijke mening. Maar hoe dan ook, het feit blijft dat ‘Swine Plague’ een ijzersterk album is die vele generaties thrashers absoluut zal aanspreken en de band meteen aan de top van het genre plaatst.