Destructor - Sonic Bullet

Destructor - Sonic Bullet

Label : | Archiveer onder speed / thrash metal

Sjak : Toen ik op een regenachtige zaterdagmiddag rondliep bij platenzaak LSP in Vosselaar viel mijn oog op deze release van Destructor. Destructor, was dat niet die geweldige thrash metal band die in 1986 met 'Maximum Destruction' n van de beste trash platen uit de jaren tachtig voortgebracht hadden? Dezelfde band die tijdens de opnames van opvolger 'Decibel Casualties' bassist Dave 'Holocaust' Iannicca verloren (Dave werd vermoord in begin 1988) en toen het bijltje er min of meer bij neer gooiden? Mmm, zal wel een obscuur labeltje zijn dat wat oude demo-opnamen op een CD-tje gegooid hebben om nog snel wat geld te verdienen. Nee dus, deze 'Sonic Bullet' blijkt een nieuwe release te zijn van het Auburn Records label. Wat blijkt nu? Na de re-release van 'Maximum Destruction' in 1999 op het Franse Listenable Records begon de interesse in Destructor weer toe te nemen. Listenable vond het nieuwe materiaal echter onvoldoende geschikt om een nieuwe release uit te brengen. Nadat men in 2002 nieuwe bassist Jamie Boulder binnenhaalde werd de link met Auburn Records weer hersteld in begin 2003 (bedankt hiervoor, Bill Peters!).

Een opnamesessie volgde in het midden van 2003 en eind van dat jaar werd dan de CD 'Sonic Bullet' gereleased. Het album bevat zeven nieuwe studio tracks (waaronder een cover van Hawkwind's 'Master Of The Universe') en twee live-tracks uit 2002. Destructor heeft absoluut nog niets van zijn kracht en charme verloren. Titelnummer en opener 'Sonic Bullet' heeft alles in zich wat Destructor destijds zo'n geweldige band maakte: geweldige thrashy gitaariffs, krachtig drum- en baspartijen, de (nog steeds) prima strot van Dave Overkill en schitterende gitaarsolo's waar je heerlijk drie dagen hoofdpijn van krijgt. Destructor veegt de vloer aan met menig hedendaags heavy metal of thrash band, wat een power! De eerlijkheid gebied me te zeggen dat het niveau van 'Maximum Destruction' (nog) niet gehaald wordt, maar nummers als 'Heavy Artillery', 'G-Force' en 'The Triangle' zijn gewoonweg fantastisch. Dat het niveau van hun debuut nog wat hoger ligt wordt duidelijk wanneer beide live-tracks ('Pounding Evil' en 'Iron Curtain') langskomen. Vooral de uitvoering van 'Iron Curtain' is super!

De band heeft de afgelopen periode hard gewerkt aan nieuw materiaal, dat ergens in 2004 het levenslicht zal moeten zien. Ik kan bijna niet wachten tot de opnamen hiervan afgerond zijn. Heren metal liefhebbers, doe jezelf een plezier en schaf dit kwaliteitsproduct aan!