Silver Dust - The Age Of Decadence

Silver Dust - The Age Of Decadence

Label : Fastball Music | Archiveer onder different metal

Koen W. : Dit Zwitserse kwartet kwam samen in 2013. Hetzelfde jaar kwam hun debuutalbum uit en een maand later speelden ze al op het Montreux Jazz Festival. Visueel hebben ze de klemtoon gelegd op steampunk en zouden ze zo uit een film van Tim Burton kunnen gestapt zijn. Donkere kledij met hoge hoeden en een minimum aan schmink. Zelfs hun artiesten namen Lords Campbell, Kurghan, Mr.Killjoy en Tiny Pistol klinken alsof ze uit een gothische horrorfilm komen.

Mijn kennismaking met dit viertal kwam er met de opener ‘Welcome’ van hun tweede album ‘The Age Of Decadence’. Dat ontpopt zich tot een heel speciaal en divers muziekstuk. Opzwepende rock met een hardere variant die voortdurend van tempo versneld en vertraagd. De zang vangt aan met een diepe gruntbrul waarna deze overschakelt naar cleane zang met complexe toonbuigingen. Deze varieert van diep naar heel hoog. De muziek klinkt enorm uitnodigend en meeslepend. Halverwege het nummer laat de band zelfs een stukje jazz en chanson horen. De tekstlijnen zijn overwegend Frans met heel wat Engelse woorden erin. Als luisteraar wordt je letterlijk meegesleurd in een extensieve en omvangrijke tornado van muziekstijlen. Ik bleef dan ook volledig perplex en verbluft achter na 04:48 minuten.

Jammer genoeg slaagt de band er niet meer in op dit niveau te behouden op de rest van het album. Dat bestaat uit overwegend rock en popsongs die de middenmoot jammer genoeg niet kunnen ontstijgen. Er wordt nog een paar keer geprobeerd om wat sneller uit de hoek te komen maar spannend wordt het nergens meer en enkele semiballads klinken ronduit saai. Dat is heel jammer want hadden ze de stijl van het openingsnummer blijven volgen, was dit een album vol verrassing en spanning geworden.