Rammstein - Paris

Rammstein - Paris

Label : Universal Music Group | Archiveer onder industrial / ebm

Release type: DVD/Video/Blu-ray

Martin : Dit is niet bepaald de eerste live DVD van Rammstein, maar het is waarschijnlijk wel de allerbeste. In iets meer dan twee uur raast de band door een set die zo’n beetje de perfecte dwarsdoorsnede uit hun meer dan 20-jarige carrière is. De band komt pas tijdens de tweede helft van deze grootse set toe aan hun laatste album, ‘Lieve Ist Für Alle Da’, want er wordt met name aandacht besteed aan de absolute klassiekers. Ja, zelfs de oude rubber zwans wordt weer eens uit de mottenballen gehaald, want ook ‘Bück Dich’ komt voorbij.

Zoals te verwachten valt van Rammstein, werkt men zich met exact het soort perfectionisme door de set als men nodig heeft om het enorme pyrotechnische geweld op het podium te overleven. ‘Paris’ is dan ook een lust voor oog en oor, want de Duitsers zijn niet alleen als muzikanten enorm gegroeid, maar tonen zich ook keer op keer ware showmannen. Hoe buitengewoon dit alles ook mag klinken, eigenlijk is het precies datgene wat er van Rammstein verwacht mag worden, en daarmee niets nieuws onder de Sonne. Het is echter regisseur Jonas Åkerlund die de show steelt op deze DVD. Åkerlund laat namelijk zien niet bepaald vies te zijn van een behoorlijke portie postproductie. Het sterk verzadigde kleurenpallet, aangevuld met hier en daar zelfs wat CGI effecten, laat deze concertregistratie ontaarden in een festijn van cinematografische pornografie; de zintuigen worden overladen op een wijze die buitengewoon goed past bij de grootse uitstraling van de band.

Voor iedereen die het genoegen heeft gehad een of meerdere shows van Rammstein bij te wonen, kan een gewone concert DVD een beetje saai zijn. Het werkt immers verslavend, die warmte van het vuurwerk in je gezicht. Dit is echter zeker niet de zoveelste live DVD, want ‘Paris’ houdt exact midden tussen concertregistratie en (een 2 uur durende) videoclip. Rammstein heeft het dan ook weer voor elkaar gekregen: deze release is een meesterlijke zet, die maar weer eens bewijst dat Rammstein simpelweg de grootste rockband van deze era is.