Ion Vein - Reigning Memories

Ion Vein - Reigning Memories

Label : | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : Het gebeurt niet heel dikwijls, maar af en toe wordt ik nog wel eens positief verrast door een relatief onbekende band. Ion Vein is een progressieve power metal band die op hun eigen Majesphere Records hun tweede CD 'Reigning memories' hebben uitgebracht en het is een prima plaatje geworden. Men bezit in Chris Lotesto en John Malufka twee uitstekende gitaristen, die zeer ingenieuze riffs en solo's weten te produceren. Verder is zanger Russ Klimczak in staat om de zeer goede muziek te voorzien van passende vocalen, hij excelleert zowel in het wat rustigere materiaal alsmede in het zwaardere materiaal.

Buiten de goede muzikanten vallen ook de nummers op deze plaat op. Veelal zijn het lange composities, die behoorlijk wat variatie onderling maar ook binnen de nummers laten zien. Je zult best wat luisterbeurten nodig hebben om alles te kunnen bevatten, want er gebeurt nogal wat op deze ruim vierenzestig minuten durende CD. Hoogtepunten zijn er voldoende: luister maar eens naar de heavy tracks 'Another Life' en 'Spiral Maze', het rustigere ' Twilight Garden' (waarin Russ een grote gelijkenis vertoont met Geoff Tate), de trilogie 'Adrian's Ladder' en afsluiter 'The Future Is Now'. Dat Ion Vein een en ander in zijn mars heeft blijkt ook wel uit het feit dat men top-producer Neil Kernon bereid heeft geworden om dit schijfje te produceren, wat geresulteerd heeft is een kristalheldere sound. Als je een indicatie moet geven van de muzikale richting, zou ik het houden op een mix van de vroege Queensryche, Dream Theater en Fates Warning, maar dan een stuk heavier. Het is voor mij totaal onbegrijpelijk dat deze band niet bij een gevestigde platenmaatschappij zit, maar nog in eigen beheer hun muziek aan het publiek moet presenteren. Ik zou eenieder die bovengenoemde bands kan waarderen aanraden de website van Ion Vein eens te bezoeken en wat MP3-fragmenten te beluisteren. Wedden dat je net als ik behoorlijk onder de indruk raakt van deze band?