Viana - Viana

Viana - Viana

Label : Street Symphonies Records | Archiveer onder hardrock / aor

Wim : Stefano Viana is een Italiaanse gitarist die een band naar zichzelf heeft genoemd en zijn debuutalbum ook maar meteen tot ‘Viana’ omdoopte. En gelijk heeft ie. Want de man produceerde het album en schreef alle songs, met medewerking van niemand minder dan Alessandro Del Vecchio. Het was alweer even geleden sinds ik iets van de Italiaanse workaholic had gehoord, maar hier is ie weer. Samen met Viana zorgt hij ervoor dat dit album zijn weg naar de liefhebbers van melodieuze hardrock wel zal weten te vinden. Ja, Del Vecchio staat niet alleen garant voor kwaliteit maar ook voor succes. Ga maar na, hij is betrokken (geweest) bij bands als Hardline, Voodoo Circle, Sunstorm, Fergie Frederiksen, en ga maar door. Daarnaast werkt hij ook als producer voor het Italiaanse Frontiers Records, leider op de markt van de AOR. Maar goed, nu gaat het dus om de muziek van Viana.

Het is een redelijk divers album. Geopend wordt met het sterke ‘Straight Between Your Hearts’ waarin Del Vecchio meteen weer klinkt als Jon Bon Jovi in zijn beste dagen. En ook het navolgende ‘Bad Signs’ waarin we voor het eerst de keyboards horen van Pasquale India, mag er zijn. ‘Feel Your Love Tonight’ is een saaie track en ook ‘Night Of Fire’ spreekt niet echt tot de verbeelding, al klinkt Del Vecchio weer geweldig. Gelukkig is de eerste ballad van het album ‘Follow The Dawn’ echt heel mooi en mag ook het opzwepende ‘Just To Sing’ gehoord worden. Om nog maar te zwijgen van ‘Open Road’ waarin de vocalen van het allerhoogste niveau zijn. Helaas staan er tussendoor ook nog een paar mindere songs. Afgesloten wordt echter met het mooiste liedje van het album, het gevoelige ‘That Place Is You’ waarin Del Vecchio opnieuw excelleert. Het moge duidelijk zijn: het is leuk dat de band en het album vernoemd zijn naar Stefano Viana, maar dit album wordt maar door 1 man gedragen en dat is niet de gitarist.