TreyHarsh - When The Sun Sets In The East

Label : THRecords | Archiveer onder metalcore

Cedric : TreyHarsh is afkomstig uit Frankrijk, werd opgericht in 2011 en bracht in 2013 een eerste plaat uit, namelijk ‘Reverse’. De band heeft de opvolger klaar en stelt ons nu voor aan hun nieuwste album ‘When The Sun Sets In The East’. Ik kende de band en hun muziek nog niet, waardoor een vergelijk met vorig werk onmogelijk is. Uit de redelijk mooie cover art kan ik jammer genoeg ook niet onmiddellijk afleiden wat ik kan verwachten van hun muziek, maar laat ik daar dus snel verandering in brengen. Het valt onmiddellijk op dat TreyHarsh gekozen heeft voor een moderne en stevige metalsound. Dit is ideale muziek om live te brengen en er zal zich dan ook ongetwijfeld een headbangende menigte vormen tijdens die show, maar echt onder de indruk ben ik niet van TreyHarsh’s muziek. Mijn smaak in metal is door de jaren heen redelijk hard geëvolueerd, waardoor ik dit iets te ‘simpele’ muziek vind, maar fans van straightforward en modern klinkende metal kunnen TreyHarsh misschien wel beter appreciëren dan ikzelf.

TreyHarsh doet me regelmatig denken aan een minder thrash-gerichte variant op een band als Lamb Of God bijvoorbeeld. Door de intensiteit van de screams en grunts in de songs valt de vergelijking met Randy Blythe ook vocaal door te trekken. Gelukkig kiest de band er ook voor om de brute, moderne metalsound aan te vullen met een dunne laag sludge en post metal, waardoor het geheel toch iets interessanter klinkt dan de zoveelste middelmatige metalband. Echt topklasse vind ik TreyHarsh zeker ook niet, maar de band laat op dit tweede album wel horen bestaansrecht te hebben in de Franse metalscene. Of ze ver daarbuiten ook succesvol zullen worden zal wat mij betreft afhangen van hoe de band zich de komende jaren zal blijven evolueren. Hou je echter van modern klinkende metal in de stijl van bijvoorbeeld Lamb Of God of Devildriver, zonder al te veel franjes, dan zal je de muziek van TreyHarsh ongetwijfeld wel kunnen appreciëren. Voor mij is het echter net iets te ‘gewoontjes’ om echt indruk te maken, maar ik hoor zeker wel een band aan het werk met passie en potentieel.