Pendragon - Masquerade 20

Pendragon - Masquerade 20

Label : Metal Mind Productions | Archiveer onder prog / sympho metal

Release type: DVD/Video/Blu-ray

Vera : Het Wyspianskiego theater nabij Katowice in Polen is geen onbekend terrein voor Pendragon. De Engelse symfonische band nam daar eerder al de DVD ’Out Of Order Comes Chaos’ op, maar is nu op dezelfde plek neergestreken om de viering van twintig jaar ‘The Masquerade Overture’ met gepaste grandeur te vieren. Er stond een volledig nieuw filmteam tot hun beschikking en de opnamen gebeurden op 18 mei 2016. Het is de eerste live registratie met Jan-Vincent Velazco achter de drums en twee dames zijn ingehuurd om achtergrondvocalen te verzorgen (al bewegen ze zich wel wat plomp). Maar laat ons vooral niet vergeten dat zanger/gitarist/componist Nick Barrett het kloppend hart van deze band is, zoals steeds zijn innemende en hartelijke zelve. Ook in de frontlinie hebben we oudgedienden Peter Gee (bas, incidentele keyboards en in ‘Explorers Of The Infinite’ akoestische gitaar) en keyboard wizard Clive Nolan die zijn beweeglijkheid beperkt tot het ronddraaien van zijn immense keyboard op de standaard.

Dit is een fantastische DVD! Vooreerst twee uur en een half Pendragon show, uiteraard te beginnen met de volledige uitvoering van het album ‘The Masquerade Overture’, hun grootste commerciële succes, waarbij ge u realiseert wel een puik album dit wel was. De Pink Floydiaanse gitaarsolo’s van Barrett zijn legio en zijn gemoedelijke en warme prestatie steelt meteen de harten van de Polen. Tijdens ‘Masters Of Illusion’ mag newbee Velazco even een drumsolo performen en men geeft mee dat twintig jaar geleden de eerste video in Polen werd opgenomen. Ook de extra songs die destijds op de bijgevoegde tweede CD te vinden waren, zoals ‘King Of The Castle’ (folky, mooie signatuurgitaar!) en ‘Schizo’ worden live gebracht. In 2014 bracht Pendragon nog een album uit, ‘Men Who Climb Mountains’ en ‘Beautiful Soul’ komt daarvan. Andere memorabele oude songs zijn ‘Nostradamus’ en later het fantastische ‘Breaking The Spell’ met gitaarsolo’s in overdrive. Wat kan die man toch spelen, soms moet ik een traantje wegpinken. Zoals in ‘The Green And Pleasant Land’ wat zeker één van de hoogtepunten uit de recente albums (‘Pure’ en ‘Passion’ zijn fantastisch!) is en veruit op het meeste bijval van allen kan rekenen. Het gaat dan ook over de verloedering van het VK en de tekst geeft nu eens een eerlijke visie van onze generatie (bijna) vijftigers die alles zien verkloten hebben. Regelmatig wisselt Barrett van gitaar en dat geeft eerder een Dire Straits achtig geluid in ‘Explorers Of The Infinite’ dat er als nieuwe song zeer sterk uitkomt. Ook het lange ‘Indigo’ is genieten van begin tot einde. Steeds is de act van Barrett enthousiast, spontaan, nederig en intens, zoals een gemoedelijke beer die het beste met ons voor heeft. Sorry voor de uitspraak maar ik kan het niet anders verwoorden. Als bonus is er nog een interview met de ritmesectie, maar oudgediende Peter Gee doet voornamelijk het woord (twaalf minuten) en ‘In Bardo’ in Sri Lanka, waar we beelden ter plekke gemixt zien met de enthousiaste reiziger Barrett. Volgt nog de vermelding van de discografie, desktop images en fotogalerij. Kortom, een degelijk uitgevoerde Poolse opname waar we altijd wel van genieten, maar in dit geval bijzonder omdat Pendragon van een uitzonderlijk hoog niveau is. Voor fans van Pink Floyd, Genesis en Marillion.