GraVil - No More Forgiveness

GraVil - No More Forgiveness

Label : Eigen beheer | Archiveer onder speed / thrash metal

Daniël : Kan die groovy soort thrash metal nog iets in ons losmaken? Of had de tachtiger jaren zowel haar begin als haar einde moeten bezegelen? Punk is dead. And thrash died with it. GraVil besluit het met ‘No More Forgiveness’ toch nog eens te proberen. We zullen zien of deze plaat op eigen kracht de hypothese kan ontkrachten dat thrash dood is, of dat GraVil de bevestiging is van deze verdrietige hypothese. De invalshoek is de moderne metal die vooral in de Verenigde Staten populair is geworden – overgeleverd uit een huwelijk tussen moderne thrash en de melodische death metal die voornamelijk in Zweden populair werd.

Thrash draait op de belofte van de riff en de solo. Dit anticiperen maakt vaak doof voor elke boodschap die het geheel zou moeten uitdragen. GraVil is juist een band die iets wil vertellen. De tijd van de feestvierende dronkaards in Exodus en Municipal Waste is voorbij. Het is dus de vraag of thrash het medium moet en kan zijn voor bands die indruk willen maken. Het shock-rockeffect dat Slayer en Sepultura hadden een aantal decennia geleden kan niet meer bereikt worden bij de jeugd. Welke alternatieve middelen grijpt GraVil dan aan? Ten eerste: de structuur van elke track verschilt. De standaardopbouw die kenmerkend is aan de thrash is achterwege gelaten, en daarmee wordt de doofheid van het anticiperen omzeild. Ten tweede: sommige songs getuigen op zichzelf van sterk schrijverschap. Voorbeelden zijn ‘Locate The Traitor’, ‘Choke In Silence’ en ‘Decommissioned’.

Er kleven echter ook nadelen aan bovengenoemde voordelen. Het album is erg fragmentarisch, wat komt doordat sommige nummers simpelweg zo’n andere structuur hebben dan de overige nummers, dat er geen geheel overblijft – en het verhaal dus ook niet als een eenheid gebracht kan worden.

Concluderend: GraVil doet haar best om de krachten van een oud genre aan te grijpen en te doen herleven om een boodschap kenbaar te maken. Ze moeten om deze poging bewonderd worden, maar ‘No More Forgiveness’ kan niet overtuigen van een wedergeboorte van de thrash metal in tijden van onrust zoals deze. Laten we afwachten of er ooit nog zoiets plaats al gaan vinden, en misschien wordt ze dan wel veroorzaakt door GraVil.