Emphasis - Black Mother Earth

Emphasis - Black Mother Earth

Label : Geenger Records | Archiveer onder post rock / post metal

Cedric : Bands uit Kroatië kom ik niet zo vaak tegen eerlijk gezegd, maar hier is dan Emphasis om daar verandering in te brengen. De band werd meer dan tien jaar geleden opgericht, met reeds twee albums op hun naam: ‘Elements Of Morrow’ uit 2007 en ‘Gliding Over All’ uit 2013. Vier jaar later is de band terug van weggeweest met de nieuwste plaat ‘Black.Mother.Earth’, en wie de band in het verleden al kende zal hier geen al te grote verrassingen op terughoren.

Emphasis speelt een duistere soort post rock/metal waarin je duidelijke invloeden terug kan horen van bands als Neurosis, Cult Of Luna en Buried Inside. Maar ook Russian Circles is zeker van invloed geweest op de muziek van de Kroaten, getuige de herkenbare sound in de rustigere passages op de plaat. Repetitieve riffs, lang uitgesponnen arrangementen en een donkere algemene atmosfeer zijn zowat de kernwoorden om deze plaat te omschrijven. De band maakt alom gebruik van het contrast tussen stevige gitaren en de meer emotioneel klinkende post rock tokkels. Jammer genoeg vind ik de songs wat langdradig en zijn de postrock elementen in de muziek vrij cliché te noemen. Na een eerste luisterbeurt klinkt ‘Black.Mother.Earth’ als een goed beluisterbare plaat, maar hoe meer de songs voorbijkomen, hoe meer ik ondervind dat bepaalde passages net te vaak in herhaling vallen en echte diepgang missen.

Vocaal wordt er geschreeuwd en gefluisterd in een typische post hardcore stijl. Denk daarbij aan de zang van bands als When Icarus Falls of Buried Inside bijvoorbeeld. Ik hoor veel gevoel in de zang, maar er wordt net iets te vaak op dezelfde toonhoogte gebruld waardoor ook de zang mij niet over de hele lijn kan blijven boeien. Dat is jammer, want Emphasis laat duidelijk horen dat zij over genoeg potentieel beschikken om een sterke plaat bijeen te schrijven. De productie klinkt helder, maar laat ook des te meer horen dat bepaalde passages die extra laag diepgang missen. ‘Black.Mother.Earth’ is een verdienstelijke poging van Emphasis om met een degelijke plaat op de proppen te komen, en voor fans van het genre zal dit zeker ook geen rotplaat zijn, maar er zijn momenteel eerlijk gezegd een hoop betere bands actief in dit genre. Indien men nog wat werkt aan de songwriting kan Emphasis mij in de toekomst hopelijk wel helemaal overtuigen, maar nu is het net niet goed genoeg.