Hate  - Tremendum

Hate - Tremendum

Label : Napalm Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Vera : Wij besloten onze bespreking van Hate’s vorige album ’Crusade: Zero’ met de woorden: “Wat goed is, behoeft geen renovatie. Dat wordt in de huidige wereld maar al te dikwijls over het hoofd gezien.” De Poolse band met oerlid ATF Sinner (zang, gitaar) als spil, leverde immers een puik extreem death/black metal album af geheel in de stijl van landgenoten Behemoth en Vader, maar heeft zelf ook genoeg kilometers op de teller staan (opgericht in 1990) om er een smakelijk geheel van te maken zonder dat we van een flauw aftreksel kunnen spreken.

Wanneer we de informatie over het nieuwe album ‘Tremendum’ doornemen, kondigt men echter aan dat we met een geheel vernieuwd Hate gaan kennismaken. Een nieuwe muzikale richting met meer progressieve elementen wordt ons beloofd. Nu zijn we zelf ook al lang genoeg in de running om niet meer geïntimideerd te worden door vooropgestelde statements. En wat blijkt? Sommige loopjes en ritmepatronen (puik en opvallend werk van drummer Pavulon) vertonen inderdaad de onderlegdheid van progressieve muzikanten, maar was dit voorheen ook al niet zo? Wel steekt deze blasfemische outfit nog een tandje bij in heftigheid en overrompelende brutaliteit. Geen interludia of tijd om naar adem te happen ditmaal. De titel ‘Tremendum’ verwijst naar bevreesd zijn voor het heilige in zijn aloude beschouwing. Dit behelst goed en kwaad en je kan al raden aan welk touwtje Hate trekt. We kunnen in ieder geval genieten van negen uitgebalanceerde tracks waarin de sappige Nergal-achtige grom van de hoofdman centraal staat, trots en heersend gepresenteerd, de melodieuze gitaarsolo’s op een welluidende manier de basis opsmukken en retestrak spel. Opener ‘Asuric Being’ imponeert meteen met een lang instrumentaal stuk vooraleer los te barsten in welbekende furie. Alle songs hebben een licht episch tintje, met tempowisselingen die je bij de les houden. De sfeer is combattief en apocalyptisch en laat geen spaander heel van je positief wereldbeeld. Men zal nooit een prijs winnen voor originaliteit, maar toch een aanrader voor fans van het betere Poolse werk!