Fates Warning  - Awaken The Guardian Live

Fates Warning - Awaken The Guardian Live

Label : Metal Blade | Archiveer onder prog / sympho metal

Release type: DVD/Video/Blu-ray

Vera : Momenteel toert Fates Warning ter ondersteuning van ‘Theories Of Flight’, maar in 2016 was het dertig jaar geleden dat hun derde album ‘Awaken The Guardian’ uitkwam. Bandleider Jim Matheos besloot voor die gelegenheid de bezetting van toen terug bij elkaar te brengen voor twee uitzonderlijke festival optredens. Dat betekent met zanger John Arch, gitarist Frank Aresti, bassist Joe DiBiase en drummer Steve Zimmerman. In april trad de band in die hoedanigheid op tijdens het Duitse Keep It True festival, in september gaven ze acte de présence op ProgPower USA in Atlanta. Beide concerten werden gefilmd, gemixt en gemastered door Bill Metoyer en zijn nu verkrijgbaar als DVD/2CD/Blu-Ray, of wat je maar wenst.

We bekijken eerst de show in Duitsland, in een middelgrote zaal met een prachtig uitgebouwd podium dat niet zo groot is. Het wordt natuurlijk een trip down memory lane, met een goed geconserveerde John Arch die nog vrij vlot de hoge regionen haalt. Het is ook hij die op hartelijke wijze contact maakt met het publiek. De muzikanten concentreren zich vrij statisch op hun spel. ‘Awaken The Guardian’ wordt dus integraal gespeeld en vanaf ‘Fata Morgana’ en ‘Guardian’ is het publiek goed mee. Na een knappe uitvoering van ‘Exodus’ krijgen we in de vorm van ‘The Apparition’, het sterke ‘Damnation’ (wat is deze band toch ook door Black Sabbath en Iron Maiden beïnvloed), onze favoriet ‘Night On Bröcken’ over een bijeenkomst van heksen nabij een Duitse berg en als afsluiter het lange ‘Epitaph’ nog wat extra. De setlist tijdens het ProgPower festival is hetzelfde, behalve dat ‘Night On Bröcken’ vervangen wordt door het snelle ‘Kyrie Eleison’. Daar is het publiek al vlugger erg enthousiast en ook de band maakt een levendige indruk. Ditmaal slechts een backdrop achter de heren in een sobere podiumaankleding. Alles is mooi in beeld gebracht op een adequate manier en dus is dit een mooi document voor zij die erbij waren, maar vooral voor fans die de verplaatsing niet konden maken.