Façade - Loathe

Façade - Loathe

Label : Eigen beheer | Archiveer onder doom metal

Pim B. : De zeskoppige Dordtse band Façade keert terug met hun eerste, in eigen beheer uitgegeven, album. De band werd in 2011 opgericht door brulboei Ben de Graaff (Sepiroth, Phlebotomized, Night of Suicide) en drummer Korijn van Golen (Amorgen). In 2013 kwam een 2 songs tellende 12” uit. Die plak vinyl gaf al aan dat Façade een aanwinst is voor de doom/death scene. Op ‘Loathe’ bevestigen zij die status.

Het album telt zes nummers en kan gezien worden als een conceptalbum rondom het karakter “The King of Burden”. Een figuur die worstelt met haat en gekte. Muzikaal steekt ‘Loathe’ voortreffelijk in elkaar. De band maakt optimaal gebruik van de drie gitaristen in de band. De combinatie van zware riffs, geweldige melodieën en subtiele tokkelstukken maken van elke luisterbeurt een ware ontdekkingsreis. De band klinkt zowel uitbundig en zwaar als ingetogen en subtiel. Dat verdient een dikke pluim. Daarbij klinken de Dordtenaren best origineel. Als ik een vergelijking moet maken zou ik de band omschrijven als een mix van Evoken en Opeth zonder echt als kopie van deze bands te klinken. Het album is overigens gemixt door Daniel Neagoe (Eye of Solitude, Clouds), die een geweldige job heeft afgeleverd. Luister maar eens naar de songs die al op de Bandcamp pagina van Façade. Ik gaf al aan dat de band drie gitaristen heeft. Ghislain van der Stel heeft het album wel ingespeeld maar de band intussen verlaten. Hij speelt tegenwoordig bas in Sinister (en ook nog in Amorgen). Zijn vervanger is Chris Harmsen, eveneens van Amorgen.