DragonForce - Reaching Into Infinity

DragonForce - Reaching Into Infinity

Label : EARMusic | Archiveer onder heavy / power metal

Vera : Er waait een frisse wind doorheen het internationale gezelschap DragonForce en wanneer we voorganger ’Maximum Overload’ beluisterden, deed die noodzaak zich wel voor. Het was een typisch DragonForce album met supersnelle acrobatiek op de instrumenten, maar er zijn ten slotte grenzen hoever je hierin kunt gaan zonder alleen maar op dat te focussen. Die frisse wind kwam uit Frankrijk overwaaien, waar bassist Frédéric Leclercq ditmaal toevallig (?) het meest actief was met nieuwe songs schrijven. Sam Totman duikt nog wel op in de credits van twee songs, maar de anderen komen uit de koker van multi-instrumentalist Leclercq.

‘Reaching Into Infinity’ wordt dan ook aangeprezen als een album dat niet wenst te imponeren door de Dream Theater van de power metal in hoogste versnelling te wezen, maar voor het eerst punten wilt scoren door atmosfeer en emoties. De titel verwijst dan weer naar het feit dat muziek tijdloos hoort te zijn. Je kan nog steeds naar albums van vroeger luisteren en erdoor begeesterd worden. Men legt de lat dus hoog, temeer daar de welbekende hoge zang op dit album ook meer gevarieerd is en Marc Hudson zich zelfs waagt aan ferme grunts in bepaalde songs, terwijl de mammoettrack ‘The Edge Of The World’ ons alle hoeken van de kamer laat zien en excelleert met progressieve wendingen. Producer Jens Bogren zat voor de tweede maal achter de knoppen en heeft een grotere invloed laten gelden. Fans van het eerste uur zullen heus wel aan hun trekken komen – luister maar naar ‘Judgement Day’, het snelle ‘Astral Empire’ of het traditionele ‘Land Of Shattered Dreams’ – maar er is meer dan dat. Een huwelijk tussen thrash en power metal in het opruiende ‘WAR!’ bijvoorbeeld, als tegenzet de duistere ballade ‘Silence’ en zoals gezegd het allesomvattende ‘The Edge Of The World’ dat een samensmelting is van allerlei invloeden en stijlen. Hierdoor valt er heel wat te ontdekken in deze goed uitgebalanceerde compositie. De kracht van de draak heeft een menselijke gedaante aangenomen en dat betekent dat er veel meer gevoel en emotie in de muziek zit. Een heel interessante evolutie!