Dautha - Den Förste

Dautha - Den Förste

Label : Van Records | Archiveer onder doom metal

Release type: Re-release

Pim B. : Sinds mijn kennismaking met The Doomsday Cult in 2004 op het Duitse Doom Shall Rise festival volg ik de verrichtingen van gitarist Ola Blomkvist op de voet. Nadat The Doomsday Cult in 2004 stopt, komt Ola datzelfde jaar nog met het briljante Griftegård op de proppen. Daarnaast start Blomkvist ook nog de bands Wardenclyffe en Dautha. In 2015 stopt Griftegård helaas. Dautha is overigens ook een ijzersterke band. In 2016 verschijnt de demo ‘Den Förste’. In eerste instantie in een zeer gelimiteerde oplage van 78 stuks. Niet geheel verwonderlijk want de verpakking is arbeidsintensief. Als een ouderwets gebonden boek met een lederen rug. Iets wat Blomkvist eerder ook al deed met de demo ‘A Language For Sad Spirits’ van The Doomsday Cult. Zelf was ik er snel genoeg bij om de demo in een minder uitgebreide versie te bemachtigen. Dautha maakte een tweede versie met een simpelere hoes.

De opnames worden nu opnieuw uitgebracht als MCD en 12” vinyleditie. Dit gebeurt via Ván Records die in het verleden ook al materiaal van zowel The Doomsday Cult als Griftegård uitgegeven hebben.
Dat het doom metal is, lijkt me duidelijk. Toch klinkt Dautha wel anders dan de eerdergenoemde bands, hoewel je Dautha ook kunt plaatsen binnen de klassieke doom metal stijl met epische elementen. Een belangrijk verschil is uiteraard de zang. Bij Dautha zingt Lars Palmqvist die we kennen van Scar Symmetry. Zijn stijl past uitstekend bij de pompende doomriffs die de muziek van Dautha kleuren. De band maakt op het nummer ‘Benandanti’ gebruik van een viool (gespeeld door de vader van Palmqvist). Dit instrument voegt zeker wat toe. Denk echter niet aan My Dying Bride-achtige composities. Als ik Dautha moet vergelijken dan zou ik het omschrijven als mix tussen Spiritus Mortis en Procession. Dat ‘Den Förste’ uit slechts twee songs en een intro bestaat, is voor mij geen probleem. Liefhebbers van goede doom metal kunnen dit zeker waarderen. Ik denk dat Dautha met een volgende release zal laten horen dat zij er toe doen. Luister hier naar één van de songs.

Meer informatie