Cursus - Cursus

Cursus - Cursus

Label : Artificial Head Records | Archiveer onder doom metal

Cedric : Cursus uit San Antonio bestaat uit slechts twee leden. Zanger/gitarist CJ Duron en drumster Sarah Roorkfirst brengen met deze zelfgetitelde plaat ook hun eerste langspeelplaat uit, na de EP ‘Summer Solstice Sessions’ uit 2013. Aan de hand van zes nummers, goed voor bijna veertig minuten muziek, laat de band ons kennis maken met hun psychedelische doom/sludge.

De bandnaam komt van het Latijnse woord dat gebruikt werd om het treurige pad te omschrijven dat onze voorvaderen volgden bij het begraven van hun geliefden. En dat is een gevoel dat mooi naar voor komt in de muziek van Cursus. Van de psychedelische atmosfeer van opener ‘Her Wings Covered The Sky’, de loeiharde riffs van ‘Waters Of Wrath’, de zeer krachtige cover van Pink Floyd’s ‘Set The Controls For The Heart Of The Sun’, tot de bijna ambient aandoende afsluiter ‘The Empire Will Fall’ is Cursus er zeker in geslaagd ons een boeiend album voor te stellen.

De harde, vuile gitaarsound is ideaal voor deze stijl muziek. Het geheel klinkt lekker ongepolijst en laat zich het best beluisteren bij hoog volume, maar dat is bij vele soortgenoten niet anders. Vocaal laat CJ Duron horen zowel bezwerend als wild grommend zijn emoties de vrije loop te kunnen laten. Je zou bijna kunnen zeggen dat de muziek op deze plaat redelijk simplistisch klinkt, maar het doel van de nummers is eerder om de luisteraar mee te nemen op een spacy trip, en niet zozeer om hun technisch kunnen te etaleren.

Fans van bands als onder andere OM, YOB, Conan, St Vitus, Electric Wizard en Ufomammut zullen absoluut geen miskoop doen met deze debuutplaat van Cursus. Haal je glas rode wijn, de wierookstokjes en de satanische taferelen al maar boven en geniet van de sfeer op dit album. Ik droom alvast van een donkere, zweterige club met dit muzikaal duo als begeleidingsband van de avond. Geslaagd en sfeervol album!