Curse The Son - Isolator

Curse The Son - Isolator

Label : Ripple Music | Archiveer onder stoner

Jan-Simon : Curse The Son is een Amerikaans trio dat zich volgens de berichten spiegelt aan zowel Electric Wizard als jaren tachtig Black Sabbath. De eerste gedachte is daarom dat de mix van stoner, sludge en doom die op ‘Isolator’ te vinden is niet zo bijzonder zal zijn. Hoe begrijpelijk die gedachte ook mag zijn, ‘Isolator’ is gelukkig meer dan het product van de zoveelste Black Sabbath worship retroband.

Curse The Son, uit Connecticut afkomstig, is met ‘Isolator’ niet aan zijn proefstuk bezig, al is deze derde plaat wel de eerste die internationaal wordt uitgebracht. Dat we hier met een ervaren band te maken hebben is te horen: nagenoeg alles dat nodig is om van ‘Isolator’ een bovengemiddelde stoner/sludge plaat te maken is aanwezig. Laaggestemde gitaren, pakkende riffs, spel met dynamiek, het zit er allemaal in. Het jazzy begin van het album, de gepijnigd klinkende zang, de spacey effecten en de rustige akoestische intermezzi, het versterkt de gelijkenis met de al genoemde aartsvaders uit Birmingham. Daar staat tegenover dat Curse The Son qua zwaarte ontegenzeggelijk 21e eeuws is. ‘Isolator’ is in 2016 al eens in eigen beheer uitgebracht en maakte toen in kleine kring al behoorlijk wat indruk. Genoeg voor Ripple Music om de band op te pikken en ‘Isolator’ een klein jaar later de release te geven die deze plaat verdient.

‘Isolator’ is een album dat eigenlijk geen zwakke punten kent. Een album dat ook opvallend consistent is; het is allemaal heel stijlvast wat de heren laten horen. Er is voldoende afwisseling om het niet zeven keer hetzelfde nummer te laten lijken, maar de basis ingrediënten zijn steeds gelijk en zonder uitzondering voorzien van een dikke laag distortion. In combinatie met een degelijke productie is dit een plaat die de stoner metal fan die zijn (of haar) stoner graag zwaar en stevig vervormd heeft, zou moeten kunnen waarderen.