Critical Solution  - Barbara The Witch

Critical Solution - Barbara The Witch

Label : Crime Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Koen W. : Onze favoriete Noorse horror metalband brengt met ‘Barbara The Witch’ hun derde conceptalbum uit. Het verhaal is gebaseerd op waargebeurde gebeurtenissen uit hun thuisstad Helleland. Deze vonden plaats ergens in de jaren 1600. Het mooie stukje artwork van Mario Lopez brengt je direct in de sfeer. Over de legende zelf hebben we niet echt iets kunnen terugvinden. Gelukkig is het album zo in elkaar gestoken dat de verhaalstem tijdens drie kortere stukken de luisteraar meeneemt in het verhaal van het stadje Natas Fo waar iedereen min of meer gelukkig leeft. Je mag juist niet te dicht bij het bos komen want daar heersen de priester van de zwarte kerk Peter Crow en de heks Barbara.

De band slaagt erin het verhaal op excellente wijze weer te geven in hun muziek. Muzikaal gaat het er soms stevig aan toe met een fikse dosis thrash metal, en de band gaat ingewikkelde en meer gecompliceerde componenten niet uit de weg. Met de nodige tempowisselingen, passages met fluisterstemmen en andere horrorelementen krijg je heel wat afwisseling. Op hun voorganger ’Sleepwalker’ waren ze al op de goede weg, maar door de vocale prestaties van Christer Slettebø en de langere nummers klonken het soms wat eentonig. Het lijkt nu wel of de band onze raad opgevolgd heeft. Christer zet een meer als behoorlijke vocale prestatie neer. De langere nummers zijn nog aanwezig maar bevatten zoveel verschillende stijlen dat ze nergens ook maar een seconde vervelen. Integendeel. Het iets meer dan acht minuten durende ‘The Pyre’ bevat wat van de betere stukken die ik de laatste jaren al gehoord heb. Waar Barbara de brandstapel opgaat, krijg je een stuk te horen dat aanvangt als een ode aan Arthur Browns ‘I Am The God Of Hellfire’, waarna het chorus ‘Burn The Witch’ volgt dat klinkt alsof een groep Oompa-Loompas hun job in de snoepgoed fabriek hebben opgegeven om professioneel heksenverbrander te worden. Na dit nummer volgt een intermezzo waar de verhaalstem deel één van het album afsluit met de heksenverbranding en verder gaat met deel twee waar het dorp nu geteisterd wordt door The Headless Horseman. Zij kondigen de verrijzenis van Barbara aan. Het album eindigt met de derde verhaallijn waarin Barbara door de dorpelingen levend wordt begraven met het gezicht naar beneden.

Bijkomend is er nog een bonus album opgenomen die zes covers bevat van de muzikale helden van de band. King Diamond, Motörhead, Ozzy Osbourne, Black Sabbath, Uriah Heep en Deep Purple passeren de revue. Motörhead’s ‘Killed By Death’ kon volgens mij wel wat meer peper gebruiken maar alles is gebracht met heel wat speelplezier. Voor Critical Solution is dit het eerste album dat verschijnt via hun nieuwe label Crime Records. En het kan direct aanschouwd worden als het magnum opus van Critical Solution. Om dit nog te overtreffen zullen zwaarder uit de hoek moeten komen.