Condor - Unstoppable Power

Condor - Unstoppable Power

Label : High Roller Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Koen S. : Een naam uit het hoge Noorden om in de gaten te houden: Condor! Ofte: uiterst machtige, alles verscheurende Noorse thrash! Condor zit niet voor niets in de Kolbotn Thrashers Union met Darktrone, Infernö, Nekromantheon en Obliteration.

‘Unstoppable Power’ is de titel van de tweede plaat van Condor en dat mag je hier gerust letterlijk nemen: dit is van bij het begin een niet te stoppen orkaan of wat er ook bestaat dat niet te stoppen is. Na een kort maar krachtige waarschuwing over geweld en verdoemenis, verpletterd Condor alles wat het tegenkomt, los of vast. De gitaren klinken energiek en meedogenloos, de basgitaar huppelt goedgezind door het hele album, de zang doet denken aan wat ‘Mille Petrozza’ deed in de jaren tachtig en ook het geluid brengt leuke herinneringen aan ‘Pleasure To Kill’ naar boven. Het drumstel wordt onbeschroomd vernield door Øyvind Kvam, die sinds 2016 ook live de vellen stukslaat bij Deathhammer, dat andere Noorse wonderkind. De cimbalen klinken alsof je met je hamster mept op de deksels van de blikken dozen van Quality Street toffees, maar dat maakt ‘Unstoppable Power’ alleen maar échter.

Het moge duidelijk zijn dat deze mannen hun liefde voor de Teutoonse thrash van Sodom en Kreator graag etaleren en dat kunnen liefhebbers van het genre alleen maar toejuichen. Samen met Necromantheon, Deathhammer en in mindere mate Blood Tsunami zijn deze gasten van Condor dé vaandeldragers van de Noorse thrash. Nu heb ik uit goede bron vernomen dat zij niet meer live spelen en dat zou een eeuwige zonde zijn. Daarom deze oproep aan Condor: Kom met die luie reet uit de zetel, rijd naar het dichtstbijzijnde zaaltje, plug die gitaren in, breek de boel af en maak er een wild feest van samen met jullie publiek! jullie zijn daar voor gemaakt! ‘Unstoppable Power’ is er in elk geval voor IEDERE thrasher en bij uitbreiding voor iedereen die lekker uit de bol wil gaan op een streep snelle heavy metal. Voor mij één van de betere thrash platen die ik heb gehoord het afgelopen jaar.