Coltsblood - Ascending Into Shimmering Darkness

Label : Spinefarm | Archiveer onder doom metal

Vera : Wanneer we Chris Fielding van de Skyhammer studio (producer) en Esoteric’s Greg Chandler in de Priory Recording studio (mastering) aan het roer zien staan in het opnameproces van Coltsblood’s tweede album met de gevleugelde titel ‘Ascending Into Shimmering Darkness’ dan weten we al dat we geen lichte kost hoeven te verwachten, maar zinderende doom riffs ons buikgevoel gaan aanspreken en de zon schielijk verdwijnt achter wolken teneinde af te dalen in deze nakende duisternis.

Coltsblood is een trio uit Liverpool, bestaande uit de broers John (zang, bas) en Jemma (gitaar) McNutty plus drummer Jay Plested. Opgericht in 2010 brachten zij in 2014 het debuut ’Into The Unfathomless Abyss’ uit dat op appreciatie kon rekenen bij liefhebbers van het zwaardere (funeral) doom metalwerk. Denk aan Winter en Grief, misschien ook liefhebbers van Conan kan dit aanspreken. Al bij al is het toch vooral langdradig, zich voortslepende rond herhaalde patronen, af en toe een acceleratie, maar dan gaapt de demon om rommelig te klinken achter de hoek. Vijf zeer lange songs slepen zich voort in een traag en vervormd allooi, mooi zijn de lieflijke leads die er geregeld doorheen slingeren. John declameert met een lage grafstem, al mag er tijdens de snellere passages ook eens een schreeuwvariant opduiken. De zompige geluidsmoerassen van oerklanken worden enkel gered door die gitaarornamenten, maar het blijkt te min om te blijven boeien. We hebben al veel beter in het genre gehoord, bijvoorbeeld YOB.