Bloodphemy - Bloodline

Bloodphemy - Bloodline

Label : Sleaszy Rider Recs. | Archiveer onder death metal / grindcore

Pim B. : Bloodphemy uit Amersfoort keert terug met hun eerste full-length die de titel ‘Bloodline’ draagt. De band was actief tussen 2000 en 2003 en in die periode werd een demo opgenomen. In 2015 werd de band heropgericht en in 2016 verscheen de MCD ’Blood Will Tell’ via het Griekse Sleaszy Rider Records. Zij brengen ook dit nieuwe album uit.

Ten opzichte van de MCD is er wel iets gewijzigd. Vocalist Arnold Oudemiddendorp (Bloodsin) heeft de band verlaten. Een vervanger is intussen gevonden. Olivier van der Kruijf (Grindpad, ex-Judgement Day) is sinds april 2017 de nieuwe frontman. Dat betekent wel dat dit album niet door hem is ingezongen. Daarvoor heeft Bloodphemy de hulp ingeroepen van Dirk Willems. Hij stond de band live ook al bij. Willems zat in het verleden in de black metal band Ushtor waarin ook drummer Edwin Nederkoorn actief was. Ook in de huidige band van Willems, Deathmarch, is een connectie te vinden. Daarin speelt Quint van Meerbeek namelijk gitaar en hij was tussen 2001 en 2003 de drummer van Bloodphemy. Hij is vandaag de dag ook nog drummer bij Bodyfarm. Nu ik toch bezig ben met namen te strooien, kan ik melden dat de leden van Bloodphemy heel wat ervaring meebrengen. Ze waren (of zijn) onder andere actief in bands als Pleurisy, Beyond Belief, Shinigami, Bleeding Gods en Khaoz.

Dat de heren veel ervaring hebben hoor je ook terug. ‘Bloodline’ is een prima klinkend death metal album geworden. Het album is (deels) opgenomen en gemixt in de Soundlodge studio. Buiten de prima productie zijn spel en compositie ook in orde. Over het algemeen zij het mid-tempo songs met hier een daar een versnelling. De riffs klinken lekker en het soleerwerk is ook prima te noemen. Als ik vergelijkingen moet leggen dan hoor ik in de riffs en melodieën Carcass terug. Ook Morbid Angel is te herkennen. Luister wat dat laatste betreft eens naar ‘Soulmate’. Dat nummer stond overigens ook op de eerder genoemde demo uit 2002. Van die demo nam de band het nummer ‘Blood For Me’ ook opnieuw op voor de ‘Blood Will Tell’ MCD. Dat even terzijde.

Ik noem dus al Carcass en Morbid Angel, maar je kunt wel meer invloeden ontdekken in de muziek. De originaliteitsprijs zullen ze zeker niet winnen, maar de liefhebber van goed gespeelde, catchy death metal met mooi soleerwerk zal dat worst zijn. ‘Bloodline’ is gewoon een prima album waarmee Bloodphemy voor de dag kan komen.