Black Hawk - The End of the World

Black Hawk - The End of the World

Label : Pure Underground Records | Archiveer onder heavy / power metal

Dennis : Collega Nima recenseerde eerder al de voorgaande albums ‘A Mighty Metal Axe’ uit 2013 en ‘Straight to Hell’ uit 2011 van de Duitse heavy metal band Black Hawk en sprak daarin zijn waardering uit voor de eerlijke old school heavy metal van Black Hawk. Vier jaar na het laatste wapenfeit van dit vijftal uit de omgeving van Hamburg meldt de band zich terug met hun vijfde langspeler ‘The End of the World’.

Voor mij kwam de eerste kennismaking met het nummer ‘Streets of Terror’ welke vooraf als single zal worden uitgebracht door Pure Underground Records. Een catchy heavy metal nummer met een aanstekelijk refrein, gierende gitaarsoli en dubbele gitaarpartijen en een zanger met een dik Duits accent die eigenlijk niet echt kan zingen, maar er toch mee weg komt. Het geeft de band zelfs wat flair. Het volgende nummer op de plaat, ‘Killing for RRReligion’ (RRR voor de uitsprrraak haha) is eveneens een stevig beukend heavy metal nummer met een geluid alsof de plaat in 1986 werd opgenomen. Het titelnummer is een slepende ballad en de daaropvolgende ‘Scream in the Night’ is een aanstekelijk heavy metal stamper in beste Halloween traditie. Sowieso vind ik dat Black Hawk muzikaal en tekstueel ergens tussen een Helloween, Dio en een Manowar zit, en als je die lijn doortrekt komt je zelfs uit bij een Hammerfall. Black Hawk is echter rauwer en minder gepolijst, en klinkt een stuk authentieker dan laatstgenoemde band. De spelvreugde spat er aan alle kanten van af en met deze songs weet de band gegarandeerd elke zaal met heavy metal maniacs plat te spelen. Mijn hart hebben ze in ieder geval gewonnen! Scream in the Night!