Bagira - Шрамы (Scars)

Bagira - Шрамы (Scars)

Label : Fono Ltd. | Archiveer onder heavy / power metal

Koen W. : Deze band, afkomstig uit het westen van Rusland, brengt met ‘Шрамы’ hun derde album uit in ons deel van de wereld, welke in hun thuisland al een paar maanden op de markt is. Althans, dat hoop ik toch allemaal. Op het album dat aan de redactie gestuurd was staat namelijk alles in het Cyrillisch vermeld. Band, titel release, songs, lyrics en alle informatie. Gelukkig stond er nog ergens een mailadres, instagram en de internetsite vermeld met een voor ons leesbaar taal. Zo ontdekte ik uiteindelijk dat de band zichzelf Bagira noemt. En dan kan ik verder alleen nog maar zeggen: lang leve Google translate. De albumtitel ‘Шрамы’ hierin doortrekken, leverde als resultaat ‘Scars’ op.

De nog relatief jonge vijfkoppige band wordt aangevoerd door Alla Bulgakova. Gezien alles in het Russisch werd ingezongen kan ik dit album enkel beoordelen aan de hand van de muzikale kwaliteiten en de vocale prestaties. De eerste prijs voor originaliteit gaan ze in ieder geval niet winnen met deze plaat, maar het kan er toch best met door. De metal die je te horen krijgt heeft een moderne sound meegekregen. Veel dubbele basdrum en heel veel groove in de gitaren. De vocale prestaties van Alla zijn overwegend helder. Geregeld gaat ze er wat steviger vandoor en zingt ze met wat meer grunt en gebrul. Bij opener ‘Волна’ krijgt ze gezelschap van een mannelijke gilstem. De band zorgt voor heel wat variatie doorheen het album. Sommige nummers gaan meer richting stevige rock, er wordt af en toe wat flamenco gitaar ingelast en eindigen doen ze met een akoestisch nummer dat zo zijn roots in de Far West zou kunnen hebben. In Rusland gaat Bagira zeker aanslaan. Bij ons is de concurrentie helaas iets te sterk om daar boven te kunnen komen.