Apocalypse Orchestra - The End Is Nigh

Apocalypse Orchestra - The End Is Nigh

Label : Despotz | Archiveer onder different metal

Wilco : De Duitsers hebben het genre Mitttelalter rock/metal uitgevonden. Daar zijn (in meerdere varianten) behoorlijke goede bands uit voort gekomen. Iedereen kent natuurlijk In Extremo, Subway To Sally en Saltatio Mortis. Minder bekend zijn acts als Schandmaul, Corvus Corax en Ingrimm. Ik dacht eerlijk gezegd dat er buiten de Duitse grenzen geen vergelijkbare bands waren. Daar heb ik me in vergist, dit Apocalypse Orchestra zit in hetzelfde straatje, maar komt uit Zweden. Vaak is het zo dat Scandinavische bands in veel genres net wat beter, verfijnder, vernieuwender zijn dan hun Duitse broeders. Hoe anders is dat in dit geval!

Van dit genre hebben de Duitse bands duidelijk meer verstand dan Zweedse, want dit album is een miskleun van de grootste orde geworden. Bij alle intro’s denk ik nog dat het met dit ene nummer wel goed zal komen, maar nee, dat zit er helaas niet in. Alle songs lijken vreselijk op elkaar, het is alsof het één lang liedje is met een paar pauzes. Dat zou geen probleem zijn wanneer er sprake zou zijn van dynamische, sfeervolle songs zoals veel Duitse bands deze maken. Deze nummers zijn echter erg traag zonder dat er ook maar één moment sprake is van enige passie, opleving of spanning.
Er is werkelijk geen sprankje hoop op enig luistergenot tijdens deze eindeloze, slaapverwekkende sessie. Debet aan de ultra negatieve beleving is de zang. Die is werkelijke abominabel. De man heeft de saaiste, vaak valse, stem die ik in tijden heb mogen horen. Hierdoor klinkt het album als een eindeloze, tenenkrommende klaagzang van iemand die zich realiseert dat het niemand wat kan schelen. Zelden zo’n slechte zanger mogen horen. Je zou verwachten dat bands ook naar zichzelf luisteren, maar dat is in dit geval duidelijk niet gebeurd.

Geen muzikaliteit, sfeer, luistergenot, spanning of wat dan ook. Ga maar in de leer bij de grote jongens ten zuiden van jullie, want dit is echt rotzooi. Hierbij moet ik wel opmerken dat de song van de YouTube clip met kop en schouders boven de rest uitsteekt.