Ancient Ascendant  - Raise The Torch

Ancient Ascendant - Raise The Torch

Label : Spinefarm | Archiveer onder death metal / grindcore

Vera : In 2005 veranderde het Engelse Heretic haar naam in het veel mooiere en mysterieuze Ancient Ascendant. Sindsdien hebben ze met ’The Grim Awakening’ (2011) en ’Echoes And Cinder’ (2014) twee albums uitgebracht die in goede aarde vielen bij tal van liefhebbers van extreme (death/black) metal met melodieuze inslag en deelde men het podium met kanjers als Bolt Thrower, Enslaved, Bloodbath en Hypocrisy. Het derde album ‘Raise The Torch’ is opgenomen in de Ritual Sound Recording studio met Sam Turbitt en werd gemixt en gemasterd door de befaamde Dan Swanö in zijn Unisound studio. Daar is men laaiend enthousiast over en waarlijk: het album klinkt als de spreekwoordelijke klok. Met zo’n team verwondert ons dat niets.

Vooreerst willen we meegeven dat je ‘Raise The Torch’ meermaals moet beluisteren vooraleer melodieën en inventieve breaks zich gaan huisvesten in je geheugen. Dat komt omdat de band met een technische precisie, maar ook een zekere wispelturigheid speelt die men ook bij progressieve muzikanten aantreft, maar dan meer overdonderend en megabrutaal. Toch bouwt men genoeg haltes in om even adem te halen. Zo gaat men van start met ‘Reawakening’ (sfeervol intro met piano), maar daarna zijn we met ‘Our Way’ inderdaad volop ontwaakt. Wat meteen opvalt is dat de agressieve death metal fundering dooraderd wordt met fraaie melodieuze klassieke metalsolo’s. En daar is gitarist Nariman Poushin erg gul mee. Ritmegitarist Alex Butler belichaamt met zijn lage grunt het death metal gevoel, maar in elke song gaat hij wel over naar scherpe schreeuwzang (denk aan Naglfar). Als voorbeeld om dit album te behappen schuiven we ‘Carnal’ naar voren, dat is veruit de meest toegankelijke track in de aanbieding en heeft een atmosferisch einde. ‘Foreign Skies’ vormt daarop ook een kalmer moment waar de duisternis echter vanaf druipt. Mooi is hoe men tussen de meedogenloze ruwheid dikwijls adembenemende, mooie passages inbouwt en dat maakt ‘Grasping The Torch’ tot een hoogtepunt, al waren we meteen ook onder de indruk van ‘The Great Curve’ waarin men na een heldere gitaarsolo op prachtige wijze in crescendo gaat. Men focust niet enkel op snelheid, maar weet de luisteraar ook te verwennen met bedachtzame passages en dat is één van de sterkten van ‘Raise The Torch’ dat bij liefhebbers van (vroegere) Carcass ook meteen een belletje zal doen rinkelen.