Adamantine - Heroes & Villains

Adamantine - Heroes & Villains

Label : Allegiance Recordings | Archiveer onder speed / thrash metal

Dennis : Fans van As I Lay Dying zullen deze release vast weten te waarderen. Adamantine is een thrash metal band uit Portugal die zich hevig heeft laten inspireren een album voor As I Lay Dying op te nemen, ehm, ik bedoel natuurlijk een album in dezelfde stijl als As I Lay Dying op te nemen. Zowel de muziek als ook de zang op ‘Heroes & Villains’ lijkt zo ontzettend op As I Lay Dying, dat ik er akelig van word. Zelf geeft de band aan geïnspireerd te zijn door At The Gates, Metallica en eerder genoemde band.

Adamantine speelt dus een mix van thrash en melodieuze death metal met een zanger die geschreeuw afwisselt met heldere zanglijnen. Zanglijnen die na verloop van tijd echt tegen gaan staan omdat ze zo zeurderig klinken. Bovendien zijn de screams meersporig opgenomen en klinken ze meteen ook dubbel zo slecht. De zang is wat mij betreft dan ook de zwakke schakel van het album. Jammer, want op de single ‘Thrash and Devastate’ uit 2011, waarop geen heldere zang stond klonk de band nog zo scherp en fris. Toch is het niet allemaal kommer en kwel op dit tweede album van de Portugezen uit Lissabon. De tien composities plus intro steken goed in elkaar en de instrumentbeheersing van de heren is dik in orde. Geproduceerd en gemixed werd ‘Heroes & Villains’ door zanger / gitarist André Bettencourt en hij heeft de plaat niet onverdienstelijk een vol geluid meegegeven. Zoals ik al begon met deze review, fans van As I Lay Dying moeten deze plaat definitief een keer horen, maar als je meer van At The Gates of The Haunted houdt, dan zijn er betere alternatieven dan Adamantine.